נשיא איראן, אברהים ראיסי, נעלב פעמיים במהלך ביקורו האחרון ברוסיה

נשיא איראן אברהים ראיסי ספג עלבונות דיפלומטיים פנימיים וחיצוניים במהלך ביקורו הראשון, מאז כניסתו לתפקיד, במוסקבה ופגישתו עם מקבילו הרוסי, בנוסף להעלבות ממאות מפגינים איראנים בבירה טהראן.

פעילים איראנים פרסמו ברשתות החברתיות תמונות של ראיסי כשהגיע אתמול לפגישה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במוסקבה, ובתמונות ניתן לראות את פוטין מעליב את נשיא איראן כשגרם לו לחכות זמן מה לפני שיצא לפגוש אותו.

תמונה

יתרה מכך, פוטין לא קיבל את מקבילו האיראני בקרמלין אלא שיגר כמה דיפלומטים לקבל את פניו כך רואים בסרטון וידאו שתיעד את הרגע בו הגיע לקרמלין. פעילים איראנים ציינו כי נשיא רוסיה התעכב בכוונה כ-20 דקות לפני שיצא לפגוש אותו באולם קבלת הפנים המיועד לפגישה, וגם פרסם תמונה המציגה את הסצנה המשפילה.

שקרן גדול

בתוך כך, במהלך שהותו במוסקבה, ספג הנשיא האיראני שורה של עלבונות מצד עשרות איראנים שהתגודדו מול הפרלמנט בבירה טהראן, עקב הפסדים גדולים בבורסה האיראנית והמשברים הכלכליים ההולכים ומעמיקים במדינה.

האתר "איראן אינטרנשיונל" פרסם סרטון של המפגינים שהיו בעלי מניות ופשטו את הרגל בעקבות נפילת הבורסה ומוחים נגד המשטר האיראני ונשיאו, וצועקים סיסמאות בנוסח : " אברהים ראיסי הוא שקרן, שקרן".

לפני כן, מאות כבאים איראנים התאספו שלשום, מול עיריית טהראן, כדי למחות על תנאי חייהם המתדרדרים, על אובדן זכויותיהם הבסיסיות ביותר ועל התעלמות המשטר האיראני מבעיותיהם המחמירות, במיוחד פציעותיהם החוזרות ונשנות והיעדר הגנה ופיצוי על עבודתם.

איראן סובלת ממשברים כלכליים הולכים ומחריפים שהתעצמו בשנה שעברה עקב שחיתות שלטונית והתמקדות המשטר האיראני בהתערבויות צבאיות במדינות זרות באזור הערבי, בתקופה שבה משטר חמינאי קושר את המשברים הללו לסנקציות בינלאומיות שהוטלו עליו בגלל הפעילות גרעינית של איראן.

מאז עלייתו לכס הנשיאות התחייב ראיסי על רפורמה כלכלית וניסיון לשפר את תנאי החיים באיראן, אך משברים אלו הוחמרו משמעותית עם התגברות הכעס וההפגנות העממיות בפרובינציות האיראניות המגנות את השחיתות ודורשות את הפלת המשטר.

איברהים ראיסי (בן 60) מגיע מהעיר משהד, ונחשב מקורב מאוד למנהיג האיראני וידוע כאחד מתלמידיו, והוא מבעלי הקו הקשוח , ונשא בתפקידים רגישים ומפוארים בעבר כמו ראש מערכת המשפט במשטר המולות. הוא נשאר בתפקיד זה מ-1989 עד 1994, לפני שקודם לתפקיד ראש מחלקת הפיקוח הכללי באיראן, והוא נשאר בתפקיד זה עד 2004.
הוא גם מואשם בביצוע הפשעים הנתעבים ביותר בתולדות איראן בכך שחתם על הוצאתם להורג של אלפי מתנגדים פוליטיים של משטר המולות והפך למעשה  למכונה להוצאת עונשי מוות נגד מתנגדי משטר זה.

קרדיט: אלחורה