דיווח: העולם הערבי מחבק מחדש את היהודים

המגזין "אמריקן אקונומיסט" סקר את השינויים ה"רדיקליים" שחלו במזרח התיכון, שהובילו ל"חיבוק מחדש" של היהודים באזור שהיה ביתם קודם לכן.

"ממרוקו ועד המפרץ, מספר מפתיע של מדינות ערב מקבלות בברכה את היהודים (..) ואת המורשת היהודית שלהם", נכתב בדו"ח.

המגזין מציין כי "הכישלונות והעודפים של הלאומיות הערבית ושל התנועה האסלאמית אילצו מדינות רבות לחשוב מחדש על אמונות שוביניסטיות קיימות, ושליטים רודניים נטשו את טירופם העדתי והחלו לנהות אחר אג'נדות רב-תרבותיות".

לפני הקמת מדינת ישראל בשנת 1948מספר היהודים בארצות ערב היה גדול ממספר היהודים בפלסטין , ומיד אחרי שנת 48 שליטי ערב פנו כנגד היהודים, הלאימו את רכושם, ספרי הלימוד ,התקשורת והממשל קידמו אנטישמיות, בעוד שמטיפים מוסלמים הסיתו כנגדם, ומדינות ערב גירשו את מרביתם, מלבד כמה אלפי יהודים שנשארו באזור.

אבל "מצב הרוח השתנה באופן קיצוני" בשנים האחרונות, רוב הערבים אינם זוכרים את מלחמות ערב-ישראל הגדולות של המאה הקודמת, ודעות מתונות יותר מעודדות מנהיגים הרואים במדינה היהודית שותפת סחר ובעלת ברית פוטנציאלית נגד איראן.

שליטי מצרים, ערב הסעודית ואיחוד האמירויות, למשל, מעודדים יצירת כינוסים רב-תרבותיים ומשתיקים את אנשי הדת החורגים מהקו. תמונות אוהדות ליהודים מופיעות בסרטים ובתוכניות טלוויזיה ערביות. סרטים דוקומנטריים חוקרים את השורשים היהודיים באזור וכמה אוניברסיטאות ערביות פתחו מחלקות להיסטוריה יהודית.

שינוי גישה זה התגבר בהיעדר מחאות גדולות כאשר איחוד האמירויות, בחריין, סודן ומרוקו הסכימו לנרמל את היחסים עם ישראל ב-2020.

למרות שסעודיה לא נירמלה רשמית את יחסיה עם ישראל, היא מקבלת בברכה יהודים אפילו ישראלים (אם הם נוסעים בדרכונים זרים), ניתן לשמוע עברית בירידים ובפסטיבלים, וטקסטים אנטי-יהודיים הוסרו מספרי הלימוד.

"הסעודים התקרבו ליהודים יותר מאשר הפלסטינים והלבנונים", אומר סולטן אל-מוסא, מחבר רומן סעודי פופולרי על מרד יהודי נגד האימפריה הרומית.

במצרים, ממשלתו של הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי משקמת בתי קברות יהודיים וכן מה שהיה בעבר בית הכנסת הגדול ביותר במזרח התיכון.

למטרות פוליטיות, משטרו של בשאר אל-אסד בסוריה משקם בתי כנסת, יוצר קשר עם יהודי סוריה בניו יורק ומארח משלחת מהם בדמשק.

על פי הדיווח נראה כי הסכסוך הישראלי פלסטיני כבר לא ניצב בראש עדיפות מדינות האזור , ועל פי כמאל עלאם , מומחה להיסטוריה יהודית בסוריה, "לעולם הערבי יש כל כך הרבה בעיות עד שכבר לא איכפת להם בכלל מהפלסטינים" … במקום זאת, הם מסתכלים על ישראל ועל היהודים כמודלים לניהול מדינה מצליחה המאכילה את עצמה ללא נפט.

הדיווח אומר שיהודים מזרחים בישראל, שהם מהמזרח התיכון, מניעים את השינוי באזור, ורבים מהם מרגישים נדחקים לשוליים בישראל בגלל שבתי הספר שם מתמקדים בהיסטוריה של יהודי אירופה.

חלק גדול מהם חזרו למרוקו, וחלקם מקווים להקים מתחם דיור חדש ליהודים במרקש, ועשרות טיסות מדי שבוע מובילות יהודים מזרחים רבים בין תל אביב לדובאי, ומי שנשאר בישראל הפך פתוח יותר למורשתו המזרח תיכונית, בעוד שבדורות הקודמים הם ניסו להצניע זאת.

הדו"ח מתייחס לסיפורו של יהודי תימני, יוסף חמדי, שגורש על ידי החות'ים מאזוריהם, ובחר להישאר באמירויות במקום בישראל, כי הם מציעים תמריצים ליהודים, כמו השכרה בחינם של וילות, רכישת רכבי יוקרה וקבלת רנטה חודשית, כחלק ממאמציהם לבנות קהילות יהודיות חדשות במדינתם.

הדיווח אומר כי מאז הכירה איחוד האמירויות באופן רשמי בנוכחות יהודים, הופיעו מסעדות כשרות חדשות ומרכז יהודי, והמדינה מתכננת לפתוח בית כנסת בהמשך השנה. "היהודים חזרו למזרח התיכון", אומר אדווין שוקר, יהודי עיראקי שנמלט לבריטניה והתיישב מחדש בדובאי בחודש שעבר.

تحميل كتاب اليهود في العالم العربي دراسة تاريخية في قضايا الهوية الاندماج القدس - د زبيدة محمد عطا pdf - مكتبة نور

קרדיט: אלחורה ולתמונות: רשת RT הטורקית