בנו של נשיא איראן לשעבר, רפסנג'אני, חושד שמות אביו לא היה טבעי

מוחסן האשמי, בנו של אכבר האשמי רפסנג'אני, נשיאה לשעבר של איראן , תיאר בראיון את מותו של אביו כ-"חשוד", ואמר כי המשטר שואף להראות שהמוות היה טבעי.

הבן של האשמי רפסנג'אני הוסיף ואמר כי המועצה לביטחון לאומי באיראן ערכה חקירה "שטחית" בעניין זה.

בראיון לרשת אתימד אונליין אמר כי אין עדויות (חותכות) לחיסולו של אביו אך גם אין עדות למוות טבעי ו"אנחנו מתנדנדים בין זה לזה".

מוחסן האשמי הוסיף כי הרופאים אמרו שלא היו מים בריאות של אביו, ושומרי הראש אמרו שהיה לו דופק קל, אך רופא בבית החולים אמר כי "לא היה לו דופק והיה כמעט ללא סימנים חיוניים".

מבלי לספק כל הסבר, האשמי אמר שהמילה "כמעט" בהערה הייתה חשודה.

בנו של אכבר האשמי רפסנג'אני אישר כי סוגיית נתיחת אביו לאחר מותו מעולם לא הועלתה במשפחה, ואם תתקבל החלטה, הנתיחה עדיין אפשרית באמצעות מכשירים מיוחדים וללא הוצאת הגופה מהקבר.

נמסר כי אכבר האשמי רפסנג'אני, נפטר ב-8 בינואר 2017, בגיל 82, ונאמר כי הוא מת בעת ששחה בבריכה.

מוקדם יותר, בני משפחתו של אכבר האשמי רפסנג'אני הניחו כי הוא חוסל, ובתו פאטימה האשמי אמרה ב-2018 כי היא משוכנעת שמותו של אביה אינו טבעי.

עוד אמרה כי "נמצאה כמות משמעותית של רדיואקטיביות" במגבת שבה נלקח אביה לבית החולים.

מוחמד האשמי, אחיו של האשמי רפסנג'אני, אמר כי לפי דיווחים רפואיים, לא ברור מדוע לקה בדום לב פתאומי בבריכת השחייה וכי לא ניתן דיווח מפורט בנושא על ידי רופאיו.

מאסיה מוהאג'רי, העורך הראשי של העיתון ג'ומהורי איסלאמי, התייחס גם הוא במרומז ליחיא רחים סאפאווי, מפקד משמרות המהפכה לשעבר, שאמר כי אכבר האשמי רפסנג'אני הודיע ​​לו כי הוא יודע על תוכנית להתנקש בחייו בידי כמה גורמים במשטר האיראני.

בראיון לאתימד אונליין אמר גם מוחסן האשמי כי אמר לרזא סייפולהי, עוזר ראש המועצה לביטחון לאומי הממונה על חקירת העניין, כי מותו של אביו "לא נחקר כראוי" וכי החקירה בעניין זה היתה שטחית.

הוא הצהיר כי סייפולהי אינו אחראי עוד על חקירת המקרה וכי אין לו מידע על האחראי החדש על הנושא ועל המעקב לאחר מכן.

לא הורשה לראות את צילומי מצלמות הבריכה

לדברי מוחסן האשמי, גם כשעברו 10 ימים מאז מות אביו , כוחות הביטחון "לא נסעו לזירת המוות, לא בדקו טביעות אצבעות ולא סקרו את הסרטים בגן ובסביבת הבריכה, ואף לא איפשרו לנו לצפות בתוכן מצלמות המעקב".

עוד אמר כי על פי הפרוטוקולים, אמבולנס ורופא היו צריכים להיות בצוות השמירה הקבוע של האשמי רפסנג'אני, אך הוא פונה במכונית רגילה לבית החולים.

שר הבריאות בממשלת חסן רוחאני, חסן קזיזאדה, אמר כי האשמי רפסנג'אני "לא היה מעוניין בנוכחות צוות רפואי בצוות האבטחה שלו".

מוחסן האשמי אמר כי העלה את סוגיית חיסול אביו בפני המנהיג העליון וראש שירותי המודיעין של משמרות המהפכה, חוסיין טאיב, אולם מנגנוני הביטחון אמרו כי השערת החיסול היא "אבסורדית".

הוא הוסיף כי משמרות המהפכה החליפו מספר משומרי ראשו למרות התנגדותם של אכבר האשמי רפסנג'אני והמנהיג העליון של המשטר האיראני.

יצוין כי משמרות המהפכה אחראים להגנה על בכירים במשטר האיראני.

בראיון זה קרא מוחסן האשמי גם מזיכרונותיו של אביו, בהם כתב כי למרות "הוראה מפורשת", המודיעין לא זיהה את מי שהצית חדר של המועצת העליונה שהוא היה היו"ר שלה  ב- 2013.

בזיכרונותיו הגדיר האשמי רפסנג'אני את השריפה כ"חשודה" וכתב כי שירותי הביטחון לא התייחסו לנושא ברצינות, וכי שר המודיעין דאז, חיידר מוסלחי, "לעג לעניין ונתן הוראה שלא לחקור יותר בנושא".

מזיכרונותיו של אכבר האשמי רפסנג'אני ברור שאדם זה (השורף) היה חבר במשמרות המהפכה.

קרדיט לתמונה: איראן אינטרנשיונל