מבזקי חדשות מהעולם ליום 15-1-2022

*- 12 שנה אחרי שגארי אולדמן גילם את דמותו של ג'ורג' סמיילי בסרט "החפרפרת" (Tinker, Tailor, Soldier, Spy) על פי ספרו של ג'ון לה קארה, מדווח הדיילי מייל כי השחקן צפוי לשוב לתפקיד רב המרגלים בעיבוד מחודש למיני סדרה "כל אנשי סמיילי" שתופק כחלק משורה של מיני סדרות המבוססות על ספריו של לה קארה, החל מ"המרגל שחזר מן הכפור".

*- הוושינגטון פוסט חשף: דיוויד בנט, המטופל שבגופו הושתל השבוע לב של חזיר מהונדס בניתוח תקדימי, נידון ב-1988 למאסר אחרי שדקר את דיוויד שומייקר שנותר בכיסא גלגלים במשך 19 שנה עד שסבל משבץ ב-2005 ומת כעבור שנתיים, שבוע לפני יום הולדתו ה-41. "הלב היה צריך ללכת למטופל ראוי יותר", אמרה אחותו של שומייקר.

אולם אנשי רפואה הבהירו כי אין חוקים ותקנות שאוסרים על אדם עם היסטוריה פלילית לקבל השתלה או להשתתף בהליך ניסיוני. "עיקרון המפתח של הרפואה הוא לטפל בכל מי שחולים, בלי קשר למי שהם", הסביר פרופ' ארתור קפלן מאוניברסיטת ניו יורק. "אנחנו לא עוסקים בהפרדה של חוטאים מקדושים. פשע הוא עניין משפטי".

*- נשיא הפרלמנט האירופי, דויד סאסולי, מת הלילה בגיל 65 בבית חולים באיטליה, שם היה מאושפז מאז 26 בדצמבר בשל "סיבוכים חריפים כתוצאה מתפקוד לקוי של מערכת החיסון". גם בספטמבר האחרון הוא אושפז בשל דלקת ריאות חריפה. ססולי, עיתונאי לשעבר, כיהן בתפקידו מאז 2019.

*- הטלגרף חושף: שתי מסיבות אלכוהול עם ריקודים התקיימו בדאונינג 10 בלילה של ה-16 באפריל, שעות ספורות לפני שהתקיימה הלווייתו של הנסיך פיליפ שבה המלכה האלמנה הקפידה על כללי הריחוק וישבה לבדה, וכאשר תקנות הקורונה אסור על התקהלויות במקומות סגורים והגבילו עד שישה אנשים בחוץ.

ויל וראג, סגן יו"ר ועדת 1922 של המפלגה השמרנית – הגוף שמורכב מחברי הפרלמנט של המפלגה שאינם חברים בממשלה ואשר ממלא תפקיד מפתח בקביעת זהות מנהיג המפלגה – קרא להתפטרותו של רה"מ בוריס ג'ונסון בשל מסיבת האלכוהול בדאונינג 10 בזמן הסגר במאי 2020.

"זה הדבר המועדף", אמר וראג בריאיון לרדיו הבי-בי-סי כאשר נשאל אם ג'ונסון צריך להתפטר. "נמאס לחברים להגן על מה שלא ניתן להגן עליו, ולפחות למענם, על ראש הממשלה לראות את זה ולעשות את הדבר הנכון". וראג הוסיף כי "אני חושש שזו המסקנה הבלתי נמנעת, זהו הדבר היחיד שיעשה שינוי".

*- מושל קליפורניה, גווין ניוסום, החליט שסירחאן סירחאן, המהגר הפלסטיני שרצח את הסנאטור רוברט (בובי) קנדי ב-1968, לא יקבל שחרור מוקדם, ובכך הפך את ההחלטה של שני חברי ועדת השחרורים מאוגוסט האחרון. "לסירחאן אין את התובנה שתמנע ממנו לקבל אותן החלטות מסוכנות כפי שעשה בעבר", ציין המושל.

*- עליית מדרגה בתביעות על מתקפת ה-6 בינואר בגבעת הקפיטול: כתב אישום על קשירת קשר להמרדה נגד אלמר סטיוארט רודס, מייסד ומנהיג הארגון הימני קיצוני "שומרי השבועה" ונגד עשרה בני אדם נוספים בשל הכוונה להתנגד בכוח להעברת הנשיאות לג'ו ביידן בעקבות הבחירות. העונש על העבירה הוא 20 שנות מאסר.

*- משרד המשפטים האמריקאי מקים יחידה ייעודית לטיפול בתיקים של טרור פנימי על רקע העלייה במספר החקירות והתקריות בשנים האחרונות, וזאת אחרי שעד כה הייתה יחידה אחת לטרור בינלאומי ולטרור פנים.

"החלטתי לייסד יחידה לטרור פנים כדי להרחיב את הגישה הקיימת שלנו", הסביר עוזר התובע הכללי לביטחון לאומי, מתיו אולסן, בשימוע בסנאט. "הפרקליטים הייעודיים האלה יתמקדו באיום של טרור פנים, יסייעו להבטיח שהמקרים האלה מטופלים כראוי ויתאמו ביעילות בין משרד המשפטים ורחבי המדינה".

*- חבר הפרלמנט הבריטי, סר איאן דנקן סמית מהמפלגה השמרנית, חשף כי שירות הביון MI5 התריע מפני סוכנת סינית שפועלת בבית הנבחרים בלונדון. לפי דנקן סמית, יו"ר הפרלמנט, לינדזי הויל, קיבל את האזהרה כי "יש סוכנת פעילה של הממשל הסיני שעובדת עם חבר פרלמנט, כדי לחתור תחת התהליכים פה". "כמי שהממשלה הסינית הטילה עליו סנקציות, אני אומר שמדובר במקור לדאגה רבה", אמר דנקן סמית, לשעבר מנהיג השמרנים ושר בממשלה. לפי הביון הבריטי, הסוכנת ארגנה "תרומות כספיות לחברי פרלמנט מכהנים ומי ששואפים לכהן בפרלמנט בשליחות של אזרחים זרים שנמצאים בהונג קונג ובסין".

*- ללכת בעקבות הכסף: מבצע של רשויות אכיפת החוק בסרי לנקה, בסיוע האינטרפול, בנקודות הכניסה למדינה הביא למעצר של שישה חשודים בטרור, וזאת באמצעות בדיקה במאגרים של העברות כספים חשודות ובמאגרים הביומטריים של סוכנות השיטור. המבצע הוביל לחקירות גם במדינות נוספות.

*- 50.7 מעלות נמדדו היום בשדה התעופה של העיירה אונסלו שבמערב אוסטרליה, בדומה לטמפרטורה הגבוהה באוסטרליה בכל הזמנים שתועדה ב-2 בינואר 1960. בשני מקומות נוספים במערב היבשת, שדה התעופה רובורן והעיירה מרדי, נמדדו היום 50.5 מעלות.

*- מוחמד אל-בוח'ייתי, מבכירי החות'ים בתימן, איים היום כי הארגון יתקוף בעומק איחוד האמירויות. לטענתו, סעודיה ואיחוד האמירויות גיבשו הסכם שבמסגרתו יועברו המחוזות הדרומיים של תימן לאחריות של איחוד האמירויות שבתמורה יחדשו את פעילותם במסגרת הקואליציה הסעודית. "אני רוצה לייעץ לאיחוד האמירויות שלא להמשיך בפעולות העוינות", הצהיר. "לתימן יש יכולת לתקוף בעומק שטח האמירויות. אנחנו במצב מלחמה".

*- התרעה מעודכנת של שגרירות ארה"ב באוקראינה: "נמשכים דיווחים מטרידים על פעילות צבאית רוסית נוספת ליד גבולותיה של אוקראינה ובחצי האי קרים הכבוש, ואנו מזכירים לאזרחי ארה"ב שהתנאים הביטחוניים עלולים להשתנות ללא התרעה או בהתרעה קצרה".

השגרירות חוזרת על ההמלצה לאזרחים אמריקאים לשקול מחדש נסיעות מתוכננות לאוקראינה וקוראת לאמריקאים ששוהים באוקראינה להיערך לאפשרות שפעילות צבאית רוסית תפגע ביכולת של השגרירות לסייע ביציאה מהמדינה.

*-נושאת המטוסים הבריטית "הנסיך מווילס" יצאה היום מנמל פורטסמות' עם תחילת פעילותה כספינת הדגל של כוח התגובה הימית של נאט"ו לאורך השנה הנוכחית. האונייה תגיע תחילה לתמרון גדול של נאט"ו בצפון נורבגיה ותפעל בחודשים הקרובים גם באוקיינוס האטלנטי ובים התיכון.

*- "השותף שלי": שער השבועון ההונגרי hvg בהתייחסות לתמיכה הגורפת של רה"מ אורבן בעמדות הרוסיות סביב אוקראינה, קזחסטן ובכלל, על אף החברות של הונגריה בנאט"ו.

רשמית: הבחירות הכלליות בהונגריה יתקיימו ב-3 באפריל. ויקטור אורבן, ראש הממשלה מאז 2010, ינסה לשמור על הרוב בפרלמנט ולחזק את מעמדו כמנהיג השמרנים-לאומנים באיחוד האירופי, ומולו תתייצב קואליציה חסרת תקדים של מפלגות האופוזיציה בהנהגתו של פטר מרקי-זאי.

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי