חטיבה נוספת של טילי קרקע – קרקע במצרים

אלי דקל, החוקר מערכות התשתית הצבאית והאזרחית, איתר לאחרונה בקהיר מחנה קבע המיועד לחטיבת טילי קרקע-קרקע ארוכי טווח. חטיבה זו היא בנוסף לחטיבות טילי הקרקע המצויות בסד"כ של צבא מצרים עוד מתקופת מלחמת יום הכיפורים. בנייתו של המחנה החלה בשנת 2015 והסתיימה ב־2017. סוג הטילים בהם מצוידת החטיבה אינו ידוע אך מדובר בטילים העולים בגודלם על טילי הסקאד בהם הצטיידו כמעט כל מדינות ערב עוד לפני שנים רבות.

פרטים אחדים על התפתחות מערך טילי הקרקע קרקע במצרים

כבר בשנות הששים של המאה הקודמת, ניסתה מצרים בסיוע של מומחים גרמניים, לפתח ולייצר כ־1,000 טילי קרקע – קרקע. לצורך המיזם הקימה מצרים שרשרת של מפעלי תעשייה שהיו מתוכננים לייצר את הטילים. המיזם סוכל על ידי ישראל שדאגה להבריח את המומחים הגרמניים ממצרים. הפרויקט אמנם סוכל, אך מפעלי הייצור נשארו על מכונם, ומאז הם התפתחו ושייכים לתעשייה הצבאית המצרית שכיום היא כוללת עשרות מפעלים מסוגים שונים.

עוד לפני מלחמה יום הכיפורים סיפקה ברית המועצות למצרים חטיבת רקטות מסוג פרוג (טווח של כ־70 קילומטר) ואף הבטיחה לספק טילי קרקע־ קרקע מסוג סקאד B לטווח של 300 ק"מ. לצורך קליטת טילי הסקאד בנתה מצרים תשתית אחסון של לפחות 1,000 טילים. בפועל, לפני המלחמה הוקמה בסיוע סובייטי חטיבת טילי קרקע־קרקע "סקאד", אך כמות הטילים שסופקה בפועל הייתה זעירה. במהלך המלחמה, כשראו הסובייטים שהלקוח שלהם עומד להפסיד, הם הזדרזו ושלחו כמות משמעותית של טילי סקאד למצרים.

לאחר מלחמת יום הכיפורים, כשטיל הסקאד יצא מהשירות במדינות ברית וורשה, הציעה ברית המועצות את הטיל לכול מדינות ערב, כנראה במחיר השווה לכול נפש. כמעט כל מדינות ערב עטו על ה"מציאה" וקנו כמויות מהטיל. כך למשל סוריה בנתה תשתיות לאחסון של כ-1,000 טילים. עיראק רכשה לפחות 700 טילים ושיפרה להם את הטווח ל־600 קילומטר (סקאד C), ואפילו לוב רכשה כמה מאות מהם. גם מצרים לא טמנה ידה בצלחת ובנתה תשתית ל־1,000 טילים נוספים.

מאז מלחמת יום הכיפורים מצרים "מכחישה"  את העובדה שברשותה ארסנל גדול של טילים. כך למשל, בשנת 1976 ביום השנה ה־43 למלחמת יום הכיפורים, ערכה מצרים מפגן צבאי גדול ובו הציגה בפני קהל מוזמנים את "הנשק שלנו במלחמת אוקטובר". הוצגו כלי נשק רבים למעט רקטות הפרוג וטילי הסקאד.

על מנת להסיר ספק, מצרים לא הוציא מהסד"כ שלה את הטילים, רק שהיא לא מפרסמת את קיומם בציבור. יתרה מזו, מצרים מפתחת את מתקני ניסוי הטילים שלה ואף חופרת מנהרות המאפשרות אחסון של טילים ארוכי טווח. פרטים רבים על מחקר טילי הקרקע קרקע באגף המודיעין תוכלו למצוא בספרו של דקל "מודיעין תלוש מהקרקע"

Mahmoud Gamal on Twitter: "Photo college includes rare footage for the Egyptian  Armed Forces Frog-7/9k52-Luna-M & Scud-B/9k72 tactical Ballistic missiles.  https://t.co/9bdrxWSbXz" / Twitter

קרדיט: סא"ל (בדימוס) אלי דקל – חוקר מערכות תשתית בארצות ערב