המשטר המצרי ממגן עצמו לדעת

באתר האינטרנט של אלי דקל "דקל מודיעין אסטרטגי נטוע בקרקע" פורסם לאחרונה מאמר העוסק בבניית המטה החדש של מנהלת הביטחון הכללי בקהיר. להלן כמה קטעים מהמאמר. בסוף שנת 2021 נחנך בצפון העיר קהיר החדשה (New Cairo City), המתחם החדש של מנהלת הביטחון הכללי בקהיר. המתחם נמצא כ־13 ק"מ דרומית מזרחית לשדה התעופה הבין־לאומי של קהיר, וכ־22 ק"מ ממערב לעיר הבירה החדשה של מצרים (עדיין ללא שם).

המייחד את המתקן החדש הוא מספר מגדלי השמירה הפזורים לאורך החומה המקיפה אותו. יש שם 14 מגדלי שמירה – מספר שאין לו אח ורע בהגנה על משרדים ממשלתיים ומפקדות צבאיות. למשל, מחנה המטה הכללי של צבא מצרים בקהיר, הכולל מבנים רבים ומשתרע על שטח הגדול פי חמישה ממטה מנהלת הביטחון הכללי, מוגן בסך הכול על ידי 12 מגדלי שמירה.

המיגון הבלתי שגרתי של מבנה משרדים ממשלתי הוא חלק מתהליך של מיגון עצמי לדעת של שלטון החש שסר חינו בקרב העם והוא נוקט צעדים חסרי תקדים כדי לשמר את השלטון. במסגרת צעדים חריגים אלו נבנים בתי כלא המוגנים על ידי מאות מגדלי שמירה, וסביב ארמונו החדש של הנשיא בעיר הבירה החדשה נבנה "הר עפר" להגנה.

להערכת דקל, המשטר נוקט אמצעי מיגון חריגים עקב ההערכה כי העם במצרים מתפכח מחלום "הנשיא המושיע" ורואה שחלק ניכר ממיזמי הפיתוח שיזם הנשיא החדש אינם עולים יפה כמצופה.

המאמר מפרט את תפקידי מנהלת הביטחון הכללי ואת הרקע ההיסטורי של הגוף השלטוני הזה.

ניתן לקרוא את המאמר המלא בקישור

קרדיט: סא"ל (בדימוס) אלי דקל – חוקר מערכות תשתית בארצות ערב