הרמטכ"ל הבריטי: רוסיה מהווה איום גובר על כבלי התקשורת התת ימיים

הרמטכ"ל הבריטי, אדמירל סר טוני רדקין, התריע כי רוסיה מהווה איום גובר על כבלי התקשורת התת ימיים ואיים כי פגיעה בהם עלולה להיחשב "עילה למלחמה". עם או בלי קשר, כבל אופטי ראשי בצפון נורבגיה סבל בסוף השבוע מתקלה בלתי מוסברת.

רדקין, שבנובמבר האחרון הפך לקצין הצי המלכותי הראשון מזה עשרים שנה שמתמנה לעמוד בראש הכוחות המזוינים של הממלכה, ציין בריאיון לסאנדיי טיימס כי חלה "עלייה מופלאה" בפעילות התת ימית הרוסית, שאינה מתמקדת רק בצוללות, וכי היא מסוגלת לפגוע בכבלי התקשורת החיוניים.

"שם עוברת כמעט כל תעבורת המידע העולמית", אמר. "רוסיה הגדילה את היכולת לאיים על הכבלים האלה ואף לנצל את הכבלים האלה". כאשר נשאל אם הוא רואה בכך עילה אפשרית למלחמה, הוא ענה: "באופן פוטנציאלי, כן".

בסוף השבוע, נחשף כי בסוף 2020, נגרם נזק לפריגטה של חיל הים המלכותי צוללת רוסית פגעה בסונאר התת ימי שלה בצפון האוקיינוס האטלנטי. הספינה הבריטית עקבה אחרי הצוללת מחשש שהיא תנסה לפגוע בכבל תת ימי באזור וכאשר היא הציבה את כבל הסונאר שלה, התרחשה ההתנגשות הראשונה בין כלי שיט משתי המדינות מאז תום המלחמה הקרה.

בתוך כך, חברת ספייס נורבגיה, שמפעילה את צמד הכבלים האופטיים התת ימיים הצפוניים ביותר בעולם, דיווחה כי ביום שישי בבוקר נרשמה תקלת פעילות, באזור שבו הקרקעית של ים גרינלנד עוברת מגובה של 300 מטר ל-2,700 מטר. עדיין לא ברור מה גרם לתקלה וספייס נורבגיה הודיעה כי היא תצטרך לשלוח ספינה שמניחה כבלים תת ימיים כדי לתקן את הנזק, אולם אין הפרעה לתקשורת. שרת המשפטים של נורבגיה, אמילי אנגר מאהל, ציינה כי אנשיה עוקבים אחרי המצב.

הכבלים של ספייס נורבגיה מחברים בין ארכיפלג סבאלבארד שבאזור הארקטי לבין החלק היבשתי של נורבגיה. הם מספקים אינטרנט בפס רחב ומשרתים את סבאלסאט, תחנת הקרקע הגדולה בעולם לאנטנות לוויין.

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי    קרדיט לתמונות: סאנדיי טיימס