מאחורי תקיפת גדוד הלוחמה הכימית האיראני בסוריה

"גדוד הלוחמה הכימית" הממוקם ברכס הרי תדמור המזרחי, יותר מ-60 ק"מ דרומית לפלמירה, הותקף קשות ע"י כלי טיס של כוחות הקואליציה הבינלאומית בראשות ארצות הברית לפני כמה ימים.

שעות לפני התקיפה, נצפו המיליציות האיראניות כשהם מעבירים נשק מתקדם ל"גדוד הלוחמה הכימית", הקשורה ישירות למשמרות המהפכה האיראנים ולמיליציות המזוהות עם איראן, בעיקר למיליציה האפגנית פאטימיון והמיליציה העיראקית – אל-נוג'בה.

המתקפה על מפקדת הגדוד האיראני התבצעה במקביל למספר אירועים  הקשורים ליום השנה השני לחיסולו של קאסם סולימאני ו"חברו" בעיראק, אבו מהדי אל-מוהנדיס, בתקיפה אווירית כואבת של ארה"ב נגד המולות של טהראן , בסביבת נמל התעופה של בגדאד בתחילת 2020.

תקיפות כואבות חוזרות ונשנות אלו נתנו לישראל הזדמנות להשיג הישגים רצופים בתחום הצבאי כדי לפגוע באיראן בכל האזורים הנתונים להשפעתה, וכדוגמה חדשה, ההתקפה על נמל לטקיה, שכוונה למשטח המכולות, על פי כלי התקשורת הסורים , שהיא התקיפה השנייה מסוגה על מתקן חיוני זה, בדצמבר האחרון.

התקיפה הישראלית כוונה למשלוח נשק איראני שאוחסן בחצר המכולות, בנוסף לתקיפות קשות בטילים וכלי טיס בלתי מאוישים (מל"טים), אותם שיגרה לאתרים איראניים בדרום סוריה ובעומק שטח סוריה, בכל הזדמנות. התקיפות הן, להערכת גורמים המעורים בנושא, על פי ההסכם עם רוסיה, שמעוניינת שישראל תשיג הישגים רבים  שכן היא הגוף בעל היכולת הטובה ביותר להכות באיראן.

بعد ميناء اللاذقية غرباً.. ضربة موجعة لإيران في "كتيبة الكيماوي" شرقاً | شبكة بلدي الاعلامية

חלק מהאנליסטים סבורים שהמטרה הבולטת ביותר של ההפצצה האווירית האמריקאית על "גדוד הלוחמה הכימית" האיראני היא השגת הרתעה צבאית נגד איראן, אך היא מעידה בעיתוי ובהשלכות שלה שהמטרה העיקרית היתה למעשה מדינית.

בהקשר זה קבע הפנטגון כי "אחת הסיבות להפצצת אתרים בסוריה היא שאנו מאמינים שהם שימשו לביצוע התקפות על החיילים שלנו ועלינו לקחת את האיום שלהם ברצינות". מכיוון שלוושינגטון אין כוונה, כעת, לצאת למלחמה נגד איראן, המקסימום שהם שואפים אליו הוא הוצאה לפועל של תקיפות אוויריות כואבות, המשיגות יעדים בכמה תחומים מדיניים וביטחוניים חשובים, כולל הסחת דעתה של איראן מלנסות להשמיע איומים על הכוחות האמריקנים בבסיס אל-תנף, כדי להשתמש בו כקלף לחץ בשולחן המשא ומתן בנוגע להסכם הגרעין.

ברורה חשיבותו האסטרטגית של בסיס אל-תנף, שכן הוא נקודת המשען של משולש שצלעותיו מורכבות מסוריה, עיראק וירדן.

חשיבות זו נובעת מהחיבור של משולש זה עם מסדרונות הזרמת הנשק האיראני לסוריה. ולבנון, והרווח הכספי שהיא מניבה כתוצאה מסחר הסמים התומך באוצר האיראני.

תקיפת גדוד הלוחמה הכימי בהפתעה הכאיבה  לאיראן, ובסבירות גבוהה, נראה כי גם לא היתה התקיפה האחרונה, יהיו לה השלכות כלכליות רבות, הקשורות להזרמת הנשק האיראני לסוריה, דרך מסדרונות הגשר היבשתי שהקימה . הדבר קשור קשר הדוק לנוכחות המיליציות שלה במדבר הסורי, וישראל דואגת לנמלים ולשדות התעופה הסורים שאיראן מנצלת בפעילותה הצבאית.

 

الكشف عن تحركات جديدة لميليشيات إيران في سوريا بعد القصف الإسرائيلي

קרדיט לתמונות: איראן אינסיידר