מבזקי חדשות מהעולם ליום 8-1-2022

*- שר החוץ הצרפתי, ז'אן-איב לה דריאן, ציין היום כי עדיין קיימת אפשרות שמרוץ דקאר יופסק אחרי שנהג צרפתי נפצע קשה בפיצוץ בסעודיה, שלפי החשד הי בפיגוע טרור. לה דריאן ציין כי הוא תמך בעצירת המרוץ לאחר הפיצוץ ביום חמישי שעבר, אולם המארגנים התעקשו להמשיך בשל חוסר הבהירות ותגברו את אמצעי האבטחה.

*- מושל פלורידה הרפובליקני, רון דה סנטיס, הצהיר כי יום השנה לאירועי ה-6 בינואר הוא "כמו חג מולד" עבור התקשורת ומי שמבקשים "להכפיש את תומכיו של דונלד טראמפ". "אני לא מצפה שמשהו מהתקשורת הממסדית יהיה מאיר עיניים", התריס. "אני חושב שזה יגרום לבחילה ואני לא אהיה חלק מזה".

דה סנטיס, תומך נאמן של טראמפ שמתמודד השנה לכהונה שנייה, הוסיף כי "זה עלבון לומר שזו הייתה התקוממות ואחרי שנה, אף אחד לא הועמד לדין על הדבר הזה". עד כה, הוגשו כתבי אישום נגד לפחות 75 תושבי פלורידה על מעורבות בפריצה לקונגרס, יותר נאשמים מכל מדינה אחרת בארה"ב.

בשנה שעברה, אחרי ההתפרעויות בגבעת הקפיטול, אמר דה סנטיס כי ההתקוממות הייתה "דבר מצער מאד" ואף גינה את ההתנהלות האלימה של הפורעים והביע תמיכה במעצר המעורבים.

*- אסטרונומים אמריקאים הצליחו לראות בפעם הראשונה את הימים האחרונים של כוכב עד שהתפוצץ. על פי המחקר החדש, המדענים מאוניברסיטת נורת'ווסטרן ומאוניברסיטת ברקלי עקבו אחרי כוכב על-ענק אדום שנמצא במרחק של 120 מיליון שנות אור במשך 130 יום בספטמבר 2020 וראו כיצד נוצר פיצוץ הסופרנובה האדיר.

"זה היה כמו לראות פצצת זמן מתקתקת", אמרה רפאלה מורגוטי מהמרכז למחקר בינתחומי באסטרופיזיקה בנורת'ווסטרן, שהובילה את המחקר שפורסם בכתב העת The Astrophysical Journal. "זו פריצת דרך בהבנה שלנו מה כוכבים מסיביים עושים לפני שהם מתים", הוסיף וין ג'ייקובסון-גלאן מברקלי.

*- שרי ההגנה של ארה"ב ורוסיה, לויד אוסטין וסרגיי שויגו, קיימו היום שיחה על רקע המתיחות המתמשכת באזור אוקראינה. מהפנטגון נמסר בקצרה כי הם "דנו בצמצום הסיכון ליד גבולות אוקראינה", בעוד שבמוסקבה ציינו בקצרה כי השניים דנו "בענייני ביטחון בעלי עניין משותף", מבלי לפרט.

*- בחודשים הקרובים אמורה נאס"א לשגר את משימת ארטמיס 1, כאשר רכב החלל אוריון יבצע טיסה בלתי מאוישת מעבר לירח לאורך ארבעה עד שישה שבועות. בתוך תא הטייס, יחד עם בובת אסטרונאוט, תהיה גם קליסטו, טכנולוגיה ניסיונית שמשלבת את אלכסה, הסייעת הקולית של אמזון, עם ובאקס, תוכנת שיחות הוועידה של סיסקו.

מערכת קליסטו, שפותחה לבקשת לוקהיד מרטין שאחראית על בניית אוריון, נועדה לשפר את יכולת התקשורת בין האסטרונאוטים לבין מרכז הבקרה וגם להקל על אנשי הצוות שיוכלו לתת הוראות קוליות לאלכסה. עם זאת, עדיין לא ברור כיצד המערכת תפעל בחלל הרחוק ואם נאס"א תשלב אותה גם במשימות עתידיות.

*- קוריאה הצפונית הודיעה כי השיגור שבוצע לפנות בוקר היה ניסוי של טיל על קולי, בהמשך לניסוי הקודם בספטמבר. התקשורת דיווחה כי הטיל ביצע תמרון של 120 ק"מ לפני שפגע במטרה במרחק של 700 ק"מ "ללא טעות". על פי הצפון קוריאנים, הניסוי "אישר את האמינות של מערכות הגברת הדלק בתנאי חורף" והוכיח "את יכולת התמרון והיציבות של יחידת הקרב העל קולית".

*- טקס פרסי הגראמי ה-64, שהיה אמור להתקיים ב-31 בינואר בלוס אנג'לס, נדחה למועד בלתי ידוע בשל התפרצות האומיקרון. בשנה שעברה נדחה טקס פרסי המוזיקה בשישה שבועות על רקע העלייה בתחלואה.

*- משרד האוצר האמריקאי הטיל סנקציות על מילורד דודיק, הנציג הסרבי בנשיאות המשולשת של בוסניה והרצגובינה, ועל חברת תקשורת בבעלותו בשל "הפעילות המושחתת שלו והאיומים המתמשכים ליציבות ולשלמות הטריטוריאלית של בוסניה והרצגובינה".

*- נשיא פולין, אנדז'יי דודה, אובחן כנשא חיובי לקורונה ונכנס לבידוד. דודה, שקיבל את מנת הבוסטר ב-17 בדצמבר, כבר חלה בקורונה באוקטובר 2020. דובר מטעמו מסר כי הוא "מרגיש טוב, לא סובל מתסמינים חריפים ונמצא תחת פיקוח רפואי קבוע".

*- מפגינים חסמו היום את הכביש שבו נסעה השיירה של ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי, במדינת פנג'אב והוא נאלץ להמתין כ-20 דקות בעת שהמאבטחים שלו הקיפו את מכונית השרד. בעקבות זאת, ביטל מודי השתתפות בעצרת מתוכננת.

משרד הפנים ההודי כינה את האירוע "כשל משמעותי באבטחה" והטיל את האחריות על הממשלה המקומית, אולם ראש הממשלה של פנג'אב, חבר מפלגת הקונגרס היריבה, טען כי מודי היה אמור להגיע במסוק וכי התוכניות שלו "נעשו ברגע האחרון".

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי    קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות