האו"ם: סוריה לא צייתה במלואה להחלטה להשמיד הנשק הכימי שלה

נציגתו של מזכ"ל האומות המאוחדות לענייני פירוק נשק, איזומי נקאמיטסו, אמרה ביום רביעי כי המשטר הסורי לא ציית במלואו להחלטת המועצה 2118 שניתנה ב-2013 בנוגע לחיסולה של תכנית הנשק הכימי הסורי.

נאקאמיטסו קראה למשטר להגיב ל-20 מתוך 24 סוגיות לא פתורות הקשורות להכרזה שלו להיפטר מתוכנית הנשק הכימי שלו, כך מדווחת סוכנות Anadolu.

נאקמיצו הגישה במהלך מושב מועצת הביטחון את הדוח החודשי ה-99 של המנהל הכללי של הארגון לאיסור נשק כימי, פרננדו אריאס, על סילוק תוכנית הנשק הכימי של המשטר הסורי.

ב-13 בספטמבר 2013 הצטרף המשטר הסורי לאמנת איסור הנשק הכימי, ובאותו חודש קיבלה המועצה את החלטה 2118 בנושא נשק כימי סורי ומעשי טבח שבוצעו על ידי כוחות משטרו של בשאר אל-אסד באמצעות נשק כימי במזרח ג'וטה שבאזור דמשק, חודש לפני שהמשטר הכריז על הצטרפותו לאמנה.

סעיף 21 של החלטה 2118 קובע כי כל מי שמשתמש בנשק כימי  יועמד לדין  בהתאם לסעיף VII של אמנת האומות המאוחדות.

לדברי Nakamitsu, במהלך המושב, "רק ארבע מתוך 24 הבעיות הלא פתורות שנפתחו על ידי צוות ההערכה של האו"ם מאז 2014 נפתרו".

"יש עדיין 20 נושאים לא פתורים, וצוות ההערכה הגיע למסקנה שההסברים שסיפקה הוועדה הלאומית הסורית (לגבי התוכנית הכימית) אינם הגיוניים מבחינה מדעית".

"אנו מודאגים מהתוכן של הבעיות הבלתי פתורות הללו, לרבות אי הכרזה על מחקר, ייצור ו/או הכנה של כמויות לא ידועות של נשק כימי, וכמויות משמעותיות של חומרי לוחמה כימיים או חומרי מוצא כימיים ותחמושת שגורלם לא אומת, ".

"המשטר הסורי לא סיפק מענה לבקשות הארגון לאיסור נשק כימי בנוגע לאופי הנזק שאירע במהלך תקיפה ביוני 2021 על מתקן צבאי שהכיל נשק כימי, שדאעש עשה זאת. כמו כן לא מקבלים תגובה לגבי התקרית השימוש בנשק כימי בעיר דומה ב-2018".

"אני קוראת לרפובליקה הסורית לענות על בקשות הללו בהקדם האפשרי".

"עם זאת, צר לי להודיעך כי המזכירות הטכנית של הארגון אינה מסוגלת לשלוח את הצוות שלה לסוריה עקב סירובה של דמשק להנפיק אשרת כניסה לאחד מחברי הצוות".

היא הפצירה במשטר הסורי "לציית להחלטה 2118 בכך שתאפשר גישה מיידית וללא הפרעה לאנשי הארגון לבקרת האיסור על נשק כימי".

ראוי לציין כי הרשת הסורית לזכויות אדם עקבה אחרי לפחות 222 התקפות כימיות בסוריה מאז השימוש המתועד הראשון ב-23 בדצמבר 2012 ועד למרץ 2021, שנחלקו באופן הבא:

  • כוחות המשטר הסורי : ביצעו 217 תקיפות כימיות בנפות שונות בסוריה.
  •  דאעש : ביצע 5 תקיפות כימיות, כולן בנפת חלב.

קרדיט לתמונות : רשתות חברתיות