כאוס בקזחסטן

כאוס בקזחסטן: כוחות רוסים פלשו, עשרות מפגינים נהרגו, ראשי שוטרים נערפו

רוסיה ובנות בריתה שלחו כוחות סיוע לנשיא קזחסטן. ראש ממשלת ארמניה: "הכוחות יוצבו במדינה לפרק זמן מוגבל עד שהסדר יחזור על כנו" • אתמול פנה נשיא קזחסטן קאסים-ג'ומארט טוקאייב לרוסיה ולמנהיגה ולדימיר פוטין כדי שיסייעו לארצו לגבור על "איום הטרור"
הכאוס בקזחסטן: כ-3,000 חיילים מכוחות השלום הרוסיים הגיעו לפי ההערכות לקזחסטן עד לרגע זה בעקבות בקשת הנשיא, לאחר התרחבות המהומות במדינה. בקזחסטן מדווחים היום (חמישי) כי במהלך ההפגנות נערפו עד כה ראשיהם של שני שוטרים. הטלוויזיה הממלכתית של קזחסטן דיוחה על 12 שוטרים שנהרגו עד כה במהומות בעיר אלמטי ובסך הכול על פציעתם של 353 שוטרים ואנשי כוחות ביטחון. סוכנות הידיעות הרוסית דיווחה מפי משרד הפנים הקזחי, כי המשטרה עצרה כ-2,000 איש באלמטי. בתוך כך אסרה קזחסטן על כניסת זרים למדינה.

במוסקווה אומרים היום כי המהומות הן ניסיון זר לחתור בכוח תחת ביטחונה של קזחסטן. משרד החוץ הרוסי ציין כי רוסיה תתייעץ עם קזחסטן ובעלות בריתה על צעדים אפשריים לתמוך ב"מבצע נגד הטרור", ולשחרור תשתיות.

ארגון האמנה לביטחון משותף, הברית הפוליטית-צבאית בהובלה רוסית, אמר הבוקר כי הגנת תשתיות המדינה והצבא תהיה המשימה המרכזית של כוחות שמירה השלום הנשלחים לקזחסטן. במסגרת הכוחות הנשלחים – גם צנחנים של צבא רוסיה. לפי הדיווים מהמדינה, כוח חלוץ של כוחות שמירת השלום כבר החלו לפעול בקזחסטן.

יו"ר הברית הצבאית, ראש ממשלת ארמניה ניקול פשיניאן, אמר הלילה כי החיילים יוצבו במדינה לפרק זמן מוגבל עד שהסדר יחזור על כנו. הוא לא פירט כמה חיילים יגויסו למשימה וכמה זמן ישהו בקזחסטן. משרד הביטחון הרוסי פרסם תיעוד המראה את יציאת "כוחות שמירת השלום" של רוסיה לכיוון קזחסטן. עוד דווח כי הכוחות יאבטחו מוסדות שלטון ואתרים חשובים – בין השאר באזור העיר סמיפולטינסק שבסביבתה נמצאים כמה בסיסי צבא רוסיים, ונערכים ניסויים גרעיניים. בקזחסטן נמצאת גם העיר בייקונור ובה מרכז תוכנית החלל הרוסית. השטח מוחכר לידי רוסיה, ומהווה תשתית אסטרטגית רגישה בעבורה. נוסף לכך, חיים באזור 3.5 מיליון רוסים.

באיחוד האירופי הגיבו היום למתרחש בקזחסטן וקראו לרוסיה לכבד את ריבונות המדינה ואת עצמאותה. הנציבות האירופית קראה לכל הצדדים להפגין ריסון. "האלימות חייבת להיפסק. אנו קוראים לריסון בכל הצדדים ולפתרון בדרכי שלום של המצב. ברור שהאיחוד האירופי מוכן ורוצה לסייע בדיאלוג במדינה", אמר דובר האיחוד". שר החוץ של האיחוד, ז'וזפ בורל אמר כי יש להביט בזהירות להמצאות כוחות זרים בקזחסטן.המשטרה דיווחה כי עשרות "פורעים", כלשונה "חוסלו" בעיר. ענקית התעופה הגרמנית, לופטהנזה, הכריזה כי לא תפעיל עוד טיסות סדירות לאלמטי, העיר הגדולה במדינה ובירתה לשעבר, זאת בשל ההתפתחויות האחרונות. השהיית הטיות מוגדרת "עד הודעה חדשה". בכך מצטרפת לופטהאנזה לחברות נוספות שגם השהו את פעילותן במדינה. לפי הדיווחים מהמדינה, נמל התעופה באלמטי נמצא כעת בידי המוחים.

אתמול אמר נשיא קזחסטן קאסים-ג'ומארט טוקאייב כי פנה לרוסיה ולמנהיגה ולדימיר פוטין כדי שיסייעו לארצו לגבור על "איום הטרור". בהודעה שפרסם, אמר כי כנופיות השתלטו על מטרות תשתית גדולות במדינה. הוא הוסיף עוד כי חמישה מטוסים, בהם זרים, ונמל התעופה באלמטי כולו, מוחזקים בידיהם. עדי ראייה דיווחו אמש על קרבות יריות ברחובות העיר אלמטי.

מאז נפילת ברית המועצות ועד לשנת 2019 שלט במדינה נור-סולטן נזרבאייב כשליט יחיד. לפני שנתיים התפטר מתפקידו ומינה במקומו את הנשיא טוקאייב, שרבים מגדירים כ"שליט בובה". ביום שני פרצו מחאות, לכאורה בעקבות מחיר הדלק, אולם המשכן מבטא את רצון התושבים בחילופי שלטון.

הנשיא טוקאייב הכריז שלשום על מצב חירום בן שבועיים בשורה של מחוזות ובהם בבירה נור-סולטן ובמחוזות אלמטי ואטראו, היכן שהחלו המחאות האלימות במדינה. ההכרזה כוללת עוצר בשעות הלילה, הגבלה על תנועה ואיסור על התקהלויות המוניות. אתמול בבוקר הודיע טוקאייב כי קיבל את התפטרות הממשלה, ומינה ראש ממשלה בפועל. טוקאייב הורה לממשלה לפקח על מחירי הדלק.

Kazajstán mapa Mapas de Kazajstán (Asia Central - Asia)

קרדיט : ערוץ הטוויטר IL. Miralles קרדיט לתמונות : רשתות חברתיות