עצומה לביטול תואר אבירות לר"מ בריטניה לשעבר טוני בלייר

יותר מחצי מיליון בני אדם חתמו על עצומה שקוראת לבטל את ההחלטה להעניק תואר אבירות לראש ממשלת בריטניה לשעבר, טוני בלייר, וזאת בשל ההחלטה שלו להצטרף לפלישה האמריקאית לעיראק בשנת 2003.

לרגל ההענקה המסורתית של תארי האצולה לכבוד השנה החדשה, ארמון המלוכה הודיע ביום שישי כי בלייר, שכיהן בתפקיד בשנים 1997 עד 2007 אחרי שהוביל את הלייבור לשלושה ניצחונות בבחירות, מקבל את התואר סר ומתמנה לאביר במסדר הבירית, החשוב ביותר באנגליה.

הענקת התואר המכובד עוררה מחדש את הביקורת על בלייר, שהצטרף לנשיא ארה"ב לשעבר ג'ורג' בוש, בהחלטה לפלוש לעיראק במרץ 2003 כדי להפיל את משטרו של סדאם חוסיין אחרי שקודם לכן הוביל את בריטניה גם למלחמה באפגניסטן לאחר מתקפת ה-11 בספטמבר.

יותר מחצי מיליון בני אדם חתמו בתוך ארבעה ימים בלבד על עצומה שהפצירה בראש הממשלה, בוריס ג'ונסון, לבטל את התואר. "בלייר גרם נזק בלתי הפיך לחוקה של הממלכה המאוחדת ולמרקם של החברה", נכתב בעצומה. "הוא אחראי באופן אישי למותם של אין ספור חפים מפשע, אזרחים וחיילים, במספר סכסוכים. רק על כך, יש להעמיד אותו לדין על פשעי מלחמה".

גם חיילים לשעבר והוריהם של חיילים שנפלו במלחמות לא הסתירו את מורת רוחם על תואר האבירות. "חיילים יתהפכו בקבריהם בגלל זה", אמר רג' קיס, שבנו טום (20) נהרג בעיראק ב-2003. "אני זועם שאדם יכול לקבל אבירות על כך שרימה את המדינה שלנו כדי להיכנס למלחמה. זה מראה שמערכת התארים מקולקלת מהראש עד הקצה. אם תשאלו את האדם הממוצע ברחוב אם הם רוצים שבלייר יהיה אביר, התשובה תהיה לא".

המנהיג הנוכחי של הלייבור, סר קיר סטרמר, הגן על הענקת התואר. "אני חושב שהוא ראוי לתואר. ברור שאני מכבד את העובדה שיש אנשים עם דעות אחרות", אמר. "אני מבין שיש דעות נוקבות לגבי המלחמה בעיראק, אז וגם היום, אבל זה לא משנה את העובדה שטוני בלייר היה ראש ממשלה מוצלח וגרם לשינוי אדיר לחייהם של אנשים במדינה הזו".

Tony Blair POLL: Should Queen strip ex-PM of knighthood as 550,000 sign  petition? | Politics | News | Express.co.uk

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי    קרדיט לתמונות: דיילי אקספרס