בכירים: בסיוע איראן הפך חמאס "איום אסטרטגי משמעותי" על ישראל

איסמעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, אמר שהרפובליקה האסלאמית של איראן שילמה 70 מיליון דולר לתנועה הפלסטינית כדי לבנות "כוח הרתעה" נגד ישראל, וכי רקטות שייצרו כוחות חמאס ברצועת עזה היו חלק מאותה "יכולת אסטרטגית." 

בראיון לאל-ג'זירה בערבית ביום ראשון, 12 בינואר, הוא הזכיר את חפירת המנהרות ההתקפיות כדי להפתיע את ישראל ובניית נשק צבאי אחר , ואמר כי הסיוע הכספי של איראן לחמאס  שינה את המערך הצבאי בעזה.

בשנים האחרונות היו דיווחים רבים על סיוע קבוע של ממשלת איראן לחמאס. בינואר אשתקד, מחמוד א-זהאר, בכיר בחמאס, שיבח את קאסם סולימאני, ואמר כי אנשי החמאס קיבלו 22 מיליון במזומן במהלך טיול לטהראן בהוראת סולימאני. "ולא יכולנו לסחוב יותר מזה, כי כל מזוודה יכולה להכיל 40 קילוגרם בלבד".

בתחילת דצמבר 1996 התקשר מר סולימאני ושלח הודעה למנהיגי חמאס בתוך המדינה ומחוצה לה, והדגיש כי "לחמאס יש את כל המתקנים".

בשנת 2006, בעקבות הבחירות שבהן זכה חמאס, פרצו עימותים עקובים מדם בין חמאס ופתח על השליטה ברצועת עזה. העימותים הללו הסתיימו בסופו של דבר בניצחון חמאס. ארבע עשרה שנים לאחר מכן, חמאס נשאר אחראי על עזה. מדינות רבות, כולל ארצות הברית והאיחוד האירופי, רואות בחמאס ארגון טרור.

משרד הביטחון הישראלי הודיע ​​גם בינואר אשתקד כי שר הביטחון בני גנץ הורה על החרמת כספים של "ארבעה מיליון דולר" שזה עתה "נשלחו מאיראן לחמאס".

ממשרד הביטחון הישראלי נמסר כי הכסף הגיע לעזה מאיראן עבור "פיתוח תשתית הטרור של חמאס בעזה, לרבות ייצור נשק וציוד ותשלום לפעיליו".

בעוד מצבה הכלכלי של איראן הידרדר בשנים האחרונות, במיוחד בשנים האחרונות כתוצאה ממגפת נגיף הקורונה והסנקציות המשתקות של ארה"ב, התמיכה הכספית של איראן בקבוצות מיליטנטיות פלסטיניות בעזה נמשכת, אם כי לא נראה שהיא גדולה כמו שהיה פעם.

מאז 2009, ובמיוחד במהלך ההפגנות של ינואר 1996 ונובמבר 1998, העם האיראני, במיוחד אלו שמצבם הכלכלי הידרדר, קרא "לא עזה ולא לבנון, אני מקריב את חיי למען איראן" כדי להתנגד להוצאת כספים של העם האיראני לכוחות הנתמכים על ידי הרפובליקה האסלאמית הנמצאים בעזה ובמקומות אחרים בעולם.

בראיון לאל-ג'זירה ביום ראשון בלילה אמר איסמעיל הנייה כי לצד איראן, גם "מדינות ערב" תרמו ל"יכולת ההרתעה האסטרטגית" של חמאס.

הוא לא הרחיב על "האומות הערביות", אבל הוא כנראה מתכוון לכמה ערבים עשירים במדינות מערב אסיה וכן באמירויות המפרץ הפרסי, כמו קטאר.

איסמעיל הנייה וחאלד משעל, לשעבר ראש הלשכה המדינית של חמאס, ומספר מנהיגים נוספים של התנועת  "האחים המוסלמים" חיים ופועלים בדוחא, קטאר, כבר שנים בחסות האמיר.

גורמים ישראלים בכירים אומרים כי חמאס, הנתמך על ידי  איראן והידוק קשריו עם חיזבאללה בלבנון, הפך כעת ל"איום אסטרטגי משמעותי" על ישראל ועלול להשתמש בכוח הרקטות שלו כדי לפעול ככוח פרוקסי של ממשלת איראן.

عکس / دیدار اسماعیل هنیه نخست وزیر فلسطین

קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות