האינטרס הרוסי בסוריה נוטה לשיתוף פעולה עם ישראל יותר מאשר עם איראן

רוסיה פרסה את מערכת ההגנה האווירית S-400 המתקדמת ביותר שלה בסוריה, אך נראה כי הנשק המתוחכם אינו פועל נגד מטוסים ישראלים.
זה סוד גלוי שמוסקבה, בעלת בריתה של נשיא סוריה בשאר אל-אסד, מאפשרת לישראל לבצע תקיפות אוויריות הן נגד צבא סוריה והן נגד מיליציות איראניות הפועלות במדינה. שליטתה של רוסיה על המרחב האווירי של סוריה סייעה להפוך את הסכסוך לטובת אסד, אז מדוע היא מאפשרת לישראל לבצע את פעולותיה ללא הפרעה?

ב-28 בדצמבר תקפו מטוסי קרב ישראלים את מתחם המכולות בנמל לטקיה, בחלק של סוריה שבו שומרת רוסיה את הבסיס הימי העיקרי שלה. התקיפות פגעו בחצר מכולות שמאוחסנות בה משלוחי נשק איראניים.

זה היה הניסיון השני של ישראל להשמיד את המטען. הראשונה התרחשה ב-7 בדצמבר, אך ככל הנראה הייתה פחות מוצלחת מהתקיפה האווירית האחרונה, שגרמה לנזק משמעותי.
באותו לילה, לא ה-S-400 של רוסיה ולא מערכות ההגנה האווירית של סוריה ניסו לפגוע במטוסים הישראליים. האמת היא שרוסיה אף פעם לא מפעילה את מערכות ההגנה האווירית שלה נגד מטוסים ישראלים. מאמינים כי פסיביות כזו היא חלק מעסקה רחבה יותר בין שתי המדינות.
לאחר שהקרמלין החל את ההרפתקה הצבאית שלו בסוריה ב-2015, הוא הגיע להסכם עם המדינה היהודית: על פי הדיווחים, ישראל התחייבה להבטיח את שלומם של אזרחים רוסים ומתקנים צבאיים בסוריה במהלך התקפותיה על מיליציות איראניות ומטרות צבאיות סוריות. בתמורה, מוסקבה הבטיחה שלא תשתמש בנשק שלה כדי להדוף התקפות ישראליות.
במקרה כזה, מדוע צבא סוריה לא הגיב עם הנשק שלו ב-28 בדצמבר?
לדברי גורמים בקרמלין, מטוס תובלה צבאי רוסי יורד לנחיתה בבסיס האוויר חמימים – כ-25 קילומטרים מלטקיה – בזמן שהתקיפות הישראליות התרחשו, ומכאן שההגנה האווירית הסורית לא הופעלה כדי להדוף את המתקפה.
אין ספק שהקרמלין רוצה להימנע מתקריות כמו זו ב-2018 שבה מטוס מודיעין רוסי, שחזר לחמיימים ועליו 15 אנשי שירות, נפגע בטעות מטיל קרקע-אוויר סורי S-200. מוסקבה האשימה את ישראל בתקרית, וטענה כי מטוסים ישראלים הכניסו את מטוס ה-Il-20 הרוסי לנתיב מערכות ההגנה האווירית של סוריה לאחר שלא נתנו מספיק זמן מראש אזהרה לפיקוד הרוסי על הכוונה לתקוף מטרות סוריות.
היו השערות שה-Il-20 נפגע על ידי מטוס F-16 ישראלי, אך גם אם זה היה המקרה, הקרמלין מעולם לא חרג מהגינוי המילולי הרגיל שלו לאירוע.
לאירוע הטראגי לא הייתה כל השפעה על היחסים בין רוסיה וישראל. למרות שלצבא הרוסי הפועל בסוריה יש את הכוח למנוע מישראל לפגוע ביעדים איראניים וסוריים, רוסיה מעלימה כל הזמן עין מפעילותה של ישראל בסוריה. ההתקפה על נמל לטקיה לא הייתה יוצאת דופן.
עבור אסד והאיראנים, הקרמלין פועל כבעל ברית ושותף לא אמין. בשנת 2010 סירבה מוסקבה למכור מערכות הגנה אוויריות S-300 לטהראן, תוך כניעה ללחץ של ארצות הברית וישראל. ב-2019, רוסיה דחתה שוב בקשה איראנית לרכוש מערכות S-400, מחשש שהמכירה תגרום למתח נוסף במזרח התיכון.
גם כעת, כאשר האמברגו של מועצת הביטחון של האו"ם על משלוחי נשק קונבנציונליים לאיראן אינו בתוקף עוד, עדיין אין ודאות שמוסקבה תמכור את ה-S-400 לטהראן. הקרמלין מודאג לכאורה מכך שישראל תוכל להגיב על ידי אספקת מל"טים מתוחכמים לאוקראינה, שם יש חשש למלחמה קרובה עם רוסיה.
לכן, כדי לא לסכן את קשריה עם ישראל, רוסיה תימנע כנראה משיתוף פעולה צבאי עמוק יותר עם איראן.
כפי שאמר לאחרונה היועץ הישראלי לביטחון לאומי לשעבר, מאיר בן שבת, רוסיה שותפה לדעה של ישראל שאיראן היא "כוח מערער יציבות במזרח התיכון". הוא גם הדגיש כי עמדתה של מוסקבה לגבי איראן קרובה יותר לעמדה של ישראל ממה שנחשף בפומבי.
עמדתה הפסיבית של רוסיה בנוגע לתקיפות אוויריות ישראליות בסוריה מוכיחה בבירור כי הקרמלין אינו מוכן לפגוע ביחסיו עם ישראל למען הברית עם סוריה ושותפות אסטרטגית פוטנציאלית עם איראן.
ימים ספורים בלבד לפני התקיפה בלטקיה, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ועמיתו הישראלי יצחק הרצוג קיימו שיחת טלפון ודנו בשיתוף פעולה דו-צדדי.
היחסים בין ישראל לרוסיה שזורים היסטורית סביב מלחמת העולם השנייה, הקמתה של ישראל והגירת יהודי רוסיה לגור בה.
במדינה היהודית יש עד 1.5 מיליון ישראלים דוברי רוסית, וכמה אוליגרכים רוסים, כמו מיכאיל פרידמן , שקיבלו אזרחות ישראלית.
בהתחשב בכך שאוליגרכים ממלאים תפקיד חשוב מאוד בפוליטיקה הרוסית, ומוסקבה שואפת לשמור על יחסים טובים עם כל השחקנים במזרח התיכון, הקרמלין צפוי להמשיך ולמנוע מדמשק להגיב לתקיפות אוויריות ישראליות.
סוריה היא החוליה החלשה ביותר ביחסי רוסיה-ישראל, וטהראן, מצידה, אינה מסוגלת ללחוץ על מוסקבה לאפשר לכוחות הפרו'סי שלה להשתמש בשטח סוריה כבסיס פעולה נגד ישראל.
רוסיה תמשיך לאזן בין מה שמכונה ציר ההתנגדות (סוריה, איראן ומיליציות הפרוקסי של טהראן) לבין האויב המושבע שלהן ישראל.

Israel slaughtered Russian chicken SAM, destroyed the 51st Syrian air defense regiment in Syria – Global Defense Corp

קרדיט : שיר מקבוצת נציב      קרדיט לתמונה: דובר צה"ל