ניצולת שואה אוסטרית שנשבעה: "אני אלחם עם הפה שלי" הלכה לעולמה

אוסטריה אבלה על מותה של גרטרוד פרסברגר, ניצולת שואה מאושוויץ, שהלכה לעולמה בגיל 94 אחרי מחלה ארוכה. במהלך הבחירות לנשיאות ב-2016, הופיעה פרסברגר בסרטון פייסבוק שהזהיר את הצעירים מפני שנאה פוליטית והשפלת מיעוטים והיא נחשבת כמי שסייעה להפסד של מועמד הימין הקיצוני מול אלכסנדר ון דר בלן.

פרסברגר, בת למשפחה יהודית מווינה שהתנצרה בשנות ה-30, עזבה את אוסטריה ב-1938 אחרי שהאב נעצר על ידי הגסטפו, אולם המשפחה נלכדה באיטליה אחרי שש שנים ונשלחה לאושוויץ. הוריה ושני אחיה של פרסברגר נרצחו, אולם היא שוחררה ונשלחה לשבדיה.

ברונו קרייסקי, אז יו"ר ההתאחדות האוסטרית בשבדיה ולימים הקנצלר האוסטרי, ניסה לשכנע אותה שלא לשוב למולדתה, אולם היא לא שמעה לו וחזרה לחיות בווינה, על אף שסבלה לא פעם בשל היותה ניצולת שואה. "לא חזרתי לווינה כדי שידכאו אותי שוב", אמרה. "נשבעתי לעצמי שאני לא אשלים עם כלום יותר. אני אלחם עם הפה שלי".

"מותה של גרטרוד פרסברגר ממלא אותי עצב עמוק", ספד לה הנשיא אלכסנדר ון דר בלן. "לגברת פרסברגר היה האומץ לספר את סיפורה כניצולת שואה. היה לה אומץ לעמוד על דעתה, לשמור על עובדות ולדבר אמת. היא עשתה משהו שלא רבים יכולים: להפוך את התצפיות והתחושות שלה למילים באופן שאחרים יכולים להבין לא רק במוחם אלא גם בלבם".

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי       קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות