גרמניה מהדקת הפיקוח על היצוא הביטחוני תוך ביקורת על עסקת הנשק המצרית

שרת החוץ של גרמניה, אנאלנה בארבוק, הודיעה כי הממשלה החדשה מקדמת הצעת חוק שתקשיח את הפיקוח על הייצוא הביטחוני אחרי שהממשלה היוצאת של אנגלה מרקל השלימה עסקת ענק עם מצרים בימיה האחרונים בשלטון.

על פי ההסכם הקואליציוני בין הסוציאל-דמוקרטים, הירוקים והליברלים, הממשלה החדשה תפעל להדק את הייצוא של אמצעי לחימה למדינות שאינן משתייכות לאיחוד האירופי ולנאט"ו. לפי בארבוק, הממשלה כבר החלה בצעדים הראשונים ליישום ההחלטה.

"בתור קואליציה, הבהרנו שנבחן את מדיניות הייצוא הביטחוני של השנים האחרונות", אמרה בארבוק, בכירת מפלגת הירוקים, בשיחה עם סוכנות הידיעות הגרמנית. "זו הסיבה שאנחנו עוברים על הצעת חוק לפיקוח על הייצוא הביטחוני שתבהיר טוב יותר אילו קריטריונים ישמשו כדי לאשר ייצוא ביטחוני".

תשעה ימים בלבד לפני שממשלתה של מרקל סיימה את כהונתה מוקדם יותר החודש, התקבל אישור לשתי עסקאות בשווי של כחמישה מיליארד אירו – מכירת צוללת לסינגפור ומכירה של שלוש ספינות ו-16 מערכות הגנה אווירית למצרים. בעקבות זאת, נרשם שיא בייצוא הביטחוני של גרמניה עם עסקאות בשווי 9.04 מיליארד אירו בשנה החולפת.

המכירה למצרים עוררה תרעומת בשל הפגיעה של השלטון המצרי בזכויות אדם והירוקים מחו על כך שלא קיבלו עדכון מהממשלה היוצאת, אליה השתייכו גם הסוציאל-דמוקרטים בהובלתו של הקנצלר הנוכחי, אולף שולץ, אז שר הכלכלה שהיה שותף לאישור העסקאות.

רודריך קיזווטר, מהדוברים המובילים של מפלגת האיחוד הנוצרי דמוקרטי בתחום מדיניות החוץ דחה את הביקורת על האישורים של עסקאות הנשק. "הממשלה הפדרלית פעלה במסגרת העבודה החוקית", אמר. "זו הסיבה שהקולות הביקורתיים של הירוקים ושל השמאל הם לא יותר מאשר דמעות תנין".

כזכור מצרים הינה הלקוח הגדול ביותר של תעשיית הנשק הגרמנית.

Chart: U.S. Still Accounts For The Bulk Of Global Arms Exports | Statista

 

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות