הכדורים החדשים נגד נגיף הקורונה מפריעים לתרופות נפוצות

מומחים הזהירו מפני הסכנה של שתי תרופות נגד קוביד-19 שאושרו לאחרונה המפריעות לתרופות נפוצות אחרות, כמו תרופות נגד כולסטרול ותרופות נגד קרישת דם.

שתי התרופות, לפי דיווח של NBC, הן "Paxlovid" של חברת "Pfizer" ו-"Molnopiravir" המיוצרות על ידי חברת "Merck", שתיהן גלולות שהרשויות בארה"ב אישרו אותן לאחרונה לטפל במקרים מסוימים של קוביד-19.

מומחים אמרו שרופאים ורוקחים יצטרכו לעקוב מקרוב אחר חולים רבים , מכיוון שהכדורים לא יהיו בטוחים לכולם, שכן התרופה "Paxilovide" עלולה לגרום לאינטראקציות חמורות ומסכנות חיים עם תרופות בשימוש נרחב, כולל אלו נגד  הכולסטרול- הורדת רמת הסטטינים בדם, נוגדי קרישה וכמה תרופות נוגדות דיכאון.

מנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) אינו ממליץ על שימוש בפקסלוויד לאנשים עם מחלת כליות או כבד חמורה.

האתר מצביע על כך שהמרכיב של "ריטונוויר" ב"פקסלווויד" עלול להוביל לאינטראקציה רעילה של תרופות אלו בגוף.

ובכדי לסבך את העניינים עוד יותר, תרופות אחרות נרשמות לאנשים שנמצאים בסיכון גבוה יותר להידבק ב-COVID-19 עקב מצבים בריאותיים אחרים, כגון תרופות נגד התקף לב, תרופות נגד הפרעות קצב, לחץ דם גבוה, כולסטרול גבוה וסטרואידים (כולל משאפים).

לאור חששות המומחים לגבי תופעות הלוואי האפשריות של מולנופיראוויר, מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) הגביל את השימוש בו למבוגרים ורק במקרים מסוימים.

"חלק מהאינטראקציות הפוטנציאליות הללו אינן פשוטות", אמר פיטר אנדרסון, פרופסור למדעי התרופות בקמפוס הרפואי של אוניברסיטת קולורדו . "ייתכן שחלק מהן נשלטות בקלות, אבל נצטרך להיות זהירים מאוד לגבי חלקן."

ד"ר וויליאם ורבל, עוזר פרופסור לרפואה באוניברסיטת ג'ונס הופקינס המתמחה במחלות זיהומיות, מייעץ לאנשים הנמצאים בסיכון לפתח סיבוכים כתוצאה מ-COVID-19 לדבר עם ספקי שירותי הבריאות שלהם כמו גם עם הרוקחים על תרופות אלו.

הוא מציין שניתן להפסיק תרופות מסוימות, כמו תרופות להורדת כולסטרול, במהלך הטיפול באנטי-קורונה, וניתן גם להפחית את מדללי הדם במהלך הטיפול.

מכיוון ש-Paxlovid נלקח רק למשך 5 ימים, מומחים מקווים שהסיכון לתגובות שליליות עם תרופות אחרות יהיה נמוך.

Molnupiravir and Paxlovid: Two new oral drugs and the treatment of Covid-19 | Explained News,The Indian Express

קרדיט לתמונה: אינדיה טיימס