CNN: סעודיה מפתחת טילים בליסטיים משלה בעזרת סין

הרשת האמריקאית – CNN מדווחת כי סעודיה מפתחת כעת באופן פעיל את הטילים הבליסטיים שלה בעזרת סין, על פי הערכה של ה-CIA.

לפי שלושה מקורות המכירים את המודיעין העדכני ביותר, סעודיה רכשה בעבר טילים בליסטיים מסין כי היא לא הצליחה לפתח לבדה, עד כה, טילים בליסטים.

לפי תמונות לוויין שהגיעו לידי CNN, ערב הסעודית מייצרת כרגע נשק לפחות במקום אחד.

מקורות אמרו ל-CNN כי פקידים אמריקאים במספר סוכנויות, כולל המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן, קיבלו בחודשים האחרונים תדרוך על מידע מודיעיני מסווג שחשף מספר העברות רחבות היקף של טכנולוגיית טילים בליסטיים רגישה בין סין וסעודיה.

בתגובה לשאלה האם היו העברות כלשהן של טכנולוגיית טילים בליסטיים רגישה בין סין וסעודיה, דובר משרד החוץ הסיני אמר ל-CNN כי שתי המדינות הן "שותפות אסטרטגיות" ו"שמרו על שיתוף פעולה ידידותי בכל התחומים, כולל המסחרי והצבאי".

הוא הדגיש כי "שיתוף פעולה כזה אינו מפר שום חוק בינלאומי ואינו כרוך בהפצה של נשק להשמדה המונית".

ממשל ביידן מתמודד כעת עם שאלות יותר ויותר דחופות לגבי האם ההתקדמות הסעודית בפיתוח טילים בליסטיים יכולה לשנות משמעותית את דינמיקת הכוח האזורית ולסבך את המאמצים להרחיב את תנאי הסכם הגרעין עם איראן כך שיכללו הגבלות על טכנולוגיית הטילים שלה, מטרה שארה"ב שותפה לה יחד עם אירופה, ישראל ומדינות המפרץ.

לא סביר שטהרן תסכים להפסיק בניית טילים בליסטיים אצלה אם אויבתה המושבעת סעודיה תתחיל לייצר בעצמה.

"בעוד שהפוקוס מושם על תוכנית הטילים הבליסטיים האדירה של איראן, הפיתוח והייצור של טילים בליסטיים של ערב הסעודית כעת לא זכו לאותה רמת בדיקה", אמר ג'פרי לואיס, מומחה לנשק ופרופסור במכון מידלברי למחקרים בינלאומיים.

לואיס הוסיף כי "הייצור המקומי של טילים בליסטיים בסעודיה מצביע על כך שכל מאמץ דיפלומטי לשלוט בהפצת טילים צריך לערב גורמים אזוריים אחרים המייצרים טילים בליסטיים משלהם".

مصادر استخباراتية أمريكية لـCNN: السعودية تطوّر صواريخ باليستية بمساعدة  الصين - CNN Arabic

איך תגיב ארה"ב לסעודיה?

כל תגובה של ארה"ב עשויה להיות מסובכת גם משיקולים דיפלומטיים עם סין, שכן ממשל ביידן שואף לשוב ולעסוק בבייג'ינג בנושאי מדיניות רבים אחרים בעלי עדיפות גבוהה, כולל אקלים, סחר ומגיפה.

"הכל עניין של תגובה מאוזנת", אמר בכיר בממשל, בעוד המועצה לביטחון לאומי וה-CIA סירבו להגיב.

ממשלת סעודיה והשגרירות בוושינגטון לא הגיבו לבקשת CNN להגיב.

בעוד שהרשת האמריקאית דיווחה לראשונה ב-2019 שסוכנויות הביון האמריקאיות מודעות לכך שממלכת סעודיה משתפת פעולה עם סין לפיתוח תכנית טילים בליסטיים.

ממשל טראמפ לא חשף בתחילה את הידע שלו על המודיעין המסווג הזה לחברי מפתח בקונגרס, מה שהרגיז את הדמוקרטים, שגילו את זה מחוץ לערוצים הרגילים של ממשלת ארה"ב והגיעו למסקנה שהם הודרו בכוונה מסדרת התדרוכים בנושא.

מה מראות תמונות לוויין?
תמונות לוויין חדשות מצביעות על כך שהסעודים כבר מייצרים טילים בליסטיים באתר שהוקם בעבר בסיוע סיני, על פי מומחים שניתחו את התמונות ומקורות שאישרו כי התמונות שיקפו התפתחויות בהתאם להערכות המודיעין האחרונות של ארה"ב.

צילומי לוויין, שצולמו על ידי Planet, חברת הדמיה מסחרית, בין ה-26 באוקטובר ל-9 בנובמבר, מראות כי שריפה התרחשה במתקן ליד דוודמי, ערב הסעודית, על פי חוקרים ממכון מידלברי למחקרים בינלאומיים, שהם אמרו שזהו "הראיה החד משמעית הראשונה לכך שהמתקן פועל לייצור טילים".

לואיס, מומחה לנשק ופרופסור במכון מידלברי למחקרים בינלאומיים שסקר את התמונות, אמר שהראיה העיקרית היא שהמתקן מפעיל "בור בוער" כדי להיפטר משאריות דלק מוצק מייצור טילים בליסטיים.

הוא הוסיף, "מנועי רקטות יצוקים מייצרים שאריות דלק, המהווים סכנה של פיצוץ בתוך מתקני ייצור טילי דחף בדלק מוצק ומכילים לרוב בורות בעירה, שבהם ניתן להשליך את שאריות הדלק ולהשמידם באמצעות שריפה. תהליכי השריפה הם אפוא סימן חזק לכך שהמתקן עובד באופן פעיל על יציקת מנועי רקטות בדלק מוצק.

معلومات استخباراتية تكشف تطوير السعودية صواريخ باليستية بمساعدة الصين -  وكالة وطن للأنباء

קרדיט לתמונות: וטן