מבזקי חדשות ליום 24-12-2021. מתעדכן

*- דאעש מגביר פעילות בעיראק -כיצד זה קורה?
בשבועות האחרונים מספר מתקפות הטרור המיוחסות לדאעש בעיראק נמצא בעלייה. ההתקפות מתרכזות בעיקר צפונית לבירה בגדאד.

לפי מקורות מקומיים, דאעש לא רק מנצל את חולשת כוחות הביטחון העיראקיים אלא הצליח לגוון את מקורות ההכנסה שלו. רק באחרונה דווח כי משפחה באזור כרכוך שילמה לארגון 70 אלף דולר כדי להביא לשחרור אחד מבניה שנחטף. בנוסף, הארגון הג'יהאדיסטי מתחזק באמצעות השלל שהוא אוסף מבסיסי צבא אותם הוא תוקף.

ואם זה לא מספיק, וועדה מיוחדת מטעם המדינה שבדקה את הוצאות הכספים של "ארגון השהידים" גילה ש-300 אנשי דאעש מקבלים גמלה חודשית ממנו.

*- אחרי 30 שנה: עיראק סוגרת מעגל
רגע היסטורי עבור כלכלת עיראק. מוקדם יותר החודש העבירה בגדאד 45 מיליון דולר לוועדת הפיצויים של האו"ם שהוקמה בעקבות פלישת צבאו של סדאם חוסיין לכווית בשנת 1990. בעקבות הפלישה פרצה מלחמת המפרץ הראשונה.

עם העברת התשלום השלימה עיראק את תהליך הפיצויים שהסתכם בלמעלה מ-52 מיליארד דולר. מאז 1996 העבירה עיראק לוועדת הפיצויים כ-30% מהכנסות הנפט שלה במה שידוע כתכנית "נפט תמורת מזון" ולאחר הפלת סדאם ירד הסכום ל-5% מהכנסות הנפט שלה.

*- אין גבול: בירדן טוענים – כך ישראל פוגעת בחקלאות שלנו
האופוזיציה בירדן לא מחמיצה אף הזדמנות כדי לנסות ולנגח את ישראל. השבוע הגיש חבר הפרלמנט האיסלאמיסט סאלח אל ערמוטי שאילתא לשר החקלאות בנוגע לאיסור שיש על ציד של חזירי בר המגיעים מישראל. לדברי אל ערמוטי, חזירי בר המגיעים משטח ישראל משמידים את הגידולים בבקעת הירדן כולל פירות הדר, קישואים, עגבניות ותפוחי אדמה. עוד הוא ציין שהחזירים גורמים לנזק כבד לציוד ולקרקע. הוא הדגיש כי החקלאים המקומיים חסרי אונים נוכח התופעה.

בשאילתתו דרש אל ערמוטי לדעת כיצד משרד החקלאות מתכוון להתמודד עם הבעיה ומתי בכוונת השר לבקר בשטחים החקלאיים "ההרוסים" כהגדרתו.

*- לבנון על הקצה
אם רוצים להבין את גודל הקטסטרופה הכלכלית בלבנון בשנתיים האחרונות, די להקשיב לדברים שאמר נגיד הבנק המרכזי שם היום. לפי ריאד סלאמה, עתודות המט"ח של המדינה עומדות כיום על 12.5 מיליארד דולר בלבד, לעומת למעלה מ-32 מיליארד לפני שנתיים אז החל המשבר הכלכלי. לבנון ביטלה חלק מהסובסידיות במהלך התקופה הנדונה והסכום שיש בבנק המרכזי יספיק למימון שאר הסובסידיות רק לתקופה של מקסימום 9 חודשים, ציין סלאמה.

*- ארדואן "ניצח"? לא בטוח…תקראו למה
יום לאחר הודעת הנשיא ארדואן על כלי פיננסי חדש, הלירה הטורקית עדיין נהנית מאווירת האופוריה ונסחרת סביב 13 ל-1 דולר. אז מה הוא אותו כלי פיננסי והאם הרע ביותר מאחורי הלירה? לא אלאה אתכם. בקצרה, אם מי שמחזיק פיקדון בלירה מקבל ריבית של 15% בשנה מהבנק יסבול נאמר מפיחות של 20% בשער הלירה מול הדולר, הבנק המרכזי (או בעצם משלם המיסים…) מתחייב לפצותו על ערך הירידה. תכנית זו נועדה לשכנע את מחזיקי הפיקדונות בלירה לשמור אותם ובמקביל לעודד מחזיקי פיקדונות בדולר להמירם ללירה.

האם זה יעבוד? זו שאלת המפתח שכרגע אין לה תשובה. אין ספק כי נכון להיום חזר קצת האמון של המשקיעים ללירה, אבל אין כאן משחקים אם לא ייעשו צעדים לבלימת האינפלציה לאורך זמן באמצעות שער הריבית קשה יהיה לתחזק את יציבות הלירה. או אז בתסריט שכזה, הבנק המרכזי ייאלץ להדפיס כסף כדי לשלם לבעלי הפקדונות דבר שילבה את קצב האינפלציה ויחליש את הלירה.

מדובר כאן במשחק עדין שצריך יהיה לנהל אותו בצורה מקצועית וללא גחמות או קפריזות. לירה "חזקה מידי" תפגע קשות ביצוא, שהוא מנוע צמיחה חשוב של הכלכלה הטורקית.

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין          קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות