מבזקי חדשות ליום 21-12-2021 . מתעדכן

*- זו לא בדיחה ולא טעות: התחזקות מדהימה בשער הלירה הטורקית
אחרי שהיה נדמה ששום דבר כבר לא יבלום את התרסקות הלירה, היא משנה בשעות הערב את הכיוון ובגדול. משער של 18.36 לירות ל-1 דולר, הלירה זינקה בלמעלה מ-23% ונעה בזמן כתיבת שורות אלה לרמה של כ-14.7 לירות ל-1 דולר.

*- ארדואן מאבד את זה…
אם מישהו עוד היה צריך הוכחה שלמדיניות הכלכלית התמוהה של ארדואן יש מחיר פוליטי היא הגיעה היום. הארגון העסקי הגדול ביותר בטורקיה TUSIAD פרסם היום ביקורת חריפה על מה שמתרחש. זה מלמד כי ארדואן איבד את התמיכה שהייתה לו בקרב אנשי העסקים.

בהודעתו, האיץ הארגון בממשלה לחזור בה מהמדיניות של הורדת הריבית שהביאה להתרסקות של קרוב ל-60% בערך הלירה השנה. בעקיצה לארדואן על הבנתו המוגבלת בכלכלה, קרא TUSIAD לממשלה לחזור ל"כללי מדע הכלכלה."

ארגון TUSIAD מאגד בתוכו כ-4500 חברות טורקיות, שאחראיות ל-85% מסחר החוץ של טורקיה, לתעסוקת למעלה מ-50% מהעובדים במגזר הפרטי ו-80% מסך כל מיסי החברות.

השינוי במגמה הגיע אחרי הבטחה של הנשיא ארדואן כי בקרוב תוצג אלטרנטיבה פיננסית שלא תצריך את החוסכים להמיר את כספיהם בלירה למט"ח מחשש לשינויים בשעה החליפין . עתה נמתין ונראה האם מדובר בשינוי מהותי או שהסחר התזזיתי יימשך.

*- "בירדן יש מים ל-500 שנה"
הפרלמנט הירדני החל לדון היום במסגרת וועדה מיוחדת במזכר ההבנות עם ישראל בנושא החשמל והמים. מטרת הוועדה לבדוק האם לירדן יש חלופות לאספקת המים, חוץ מישראל. המוזמן הראשון לוועדה היה שר המים וההשקיה לשעבר, מונד'ר חדאדין.

ראש הוועדה הסביר כי חדאדין, הנחשב למומחה מים, הוזמן כדי לבדוק אתו את ההצהרה שנתן בשבוע שעבר ולפיה יש בירדן "מים המספיקים ל-500 שנה."

יו"ר הוועדה הודה כי "ירדן נמצאת במצב מים קשה", אך הוסיף כי יש אלטרנטיבות לאספקת המים מישראל. לדבריו, הוועדה תדון באלטרנטיבות כולל אפשרות לקבל מים ממדינות ערב.

*- פדיחה קשה ביחסי האמירויות ומצרים
מצרים החליטה לגרש את שגריר האמירויות בקהיר, חמד סעיד א-שאמסי. זהו צעד בלתי שגרתי לאור היחסים הטובים בין שתי המדינות.

לפי עמר שרביני, השגריר המצרי בקטר ההחלטה על הגירוש נובעת מהעובדה שא-שאמסי היה חלק מכנופייה שהבריחה עתיקות ממצרים. העניין התגלה לאחר מעצר איש עסקים מצרי וחבר פרלמנט לשעבר שהיו שותפים למזימה. העתיקות הוברחו לאבו דאבי ב"דואר דיפלומטי." לפי שרביני, מצרים דורשת עתה שהעתיקות הללו שנגנבו מקברים עתיקים יוחזרו אליה.

*- מותו של טייקון
שיח' מוחמד בן ראשד, שליט דובאי וראש ממשלת האמירויות, הכריז היום על מותו של מאג'ד אל פוטיים אחד מאנשי העסקים הבולטים במדינה. אל פוטיים החל דרכו כפקיד בנק פשוט ומסיים את חייו כמי שהקים ועמד בראש אימפריה עסקית מהחזקות במזרח התיכון. הונו של אל פוטיים כמו גם גילו אינם ידועים. לפי הערכות, הוא משאיר מאחוריו בין 4 ל-6 מיליארד דולר.

אחד הפרויקטים הידועים שהקים אל פוטיים הוא "קניון האמירויות", מרכז הקניות המפורסם ביותר בדובאי.

*- הסיבה בגללה האיראנים רוצים להגר
מדגם מייצג של האוכלוסייה האיראנית מעל גיל 18 מגלה כי 1 מכל 3 מעוניין להגר. 80% ענו כי הרצון שלהם נובע מהמצב הכלכלי הקשה, 22% ענו כי סיבות תרבותיות מאחורי הרצון לעזוב, 7% סיבות פוליטיות ו-6% בשל מצב החינוך (לכל נשאל ניתנה אפשרות לבחור יותר מתשובה אחת).

במקביל השיבו, 74% כי במקרה של הגירה היו מסכימים לחזור אם התנאים הכלכליים היו משתפרים.

הסקר כלל מדגם מייצג של 1300 בוגרים איראנים שהשיבו לשאלות בטלפון.

*-

המזרח התיכון שקוע בחובות – מה המשמעות?
התרשים שלעיל מציג את התפתחות החובות של מדינות המזרח התיכון וצפון אפריקה. באדום – החוב לטווח הארוך ובאפור לטווח הקצר (במיליארדי דולר). כפי שניתן לראות בחמש השנים האחרונות החובות במגמת צמיחה. סביר שגם השנה הנוכחית תסתיים בעלייה נוכח ההוצאות על תמריצים ובריאות עקב התפשטות המגפה.

צמיחת החובות אינה מבשרת טובות. זה אומר שבתקופת ההתאוששות מקורונה יצטרכו המדינות לשלם יותר ויותר על החזרי החובות על חשבון הצרכים הכלכליים כמו עידוד צמיחה ויצירת מקומות עבודה.

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין          קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות