דו"ח רשמי בארה"ב: "רואים בטורקיה מסדרון ומקור לטרור"

משרד החוץ האמריקאי הציג את "דו"ח הטרור" השנתי שלו, הדן במצבה של כל מדינה באופן עצמאי, וקבע בפרק על טורקיה כי מדובר ב"מדינת מעבר ומקור ללוחמי טרור זרים", אך הדו"ח מזכיר גם כי טורקיה היא חלק מהקואליציה נגד ארגון דאעש.

בדו"ח נכתב כי "טורקיה היא מקור ומדינת מעבר ללוחמי טרור זרים שרוצים להצטרף לדאעש ולקבוצות טרור אחרות, הנלחמות בסוריה ובעיראק וגם לאלו המבקשים לעזוב את שתי המדינות הללו".

לפי משרד הפנים הטורקי מ-2015 עד דצמבר 2020, 8,143 אנשים גורשו בחשד שהם קשורים לטרור, בעוד שעל כמעט 100,000 אנשים נאסר להיכנס למדינה.

לפי מקורות גלויים, עד סוף שנת 2020 עצרה טורקיה 2,343 חשודים כחברי דאעש, וננקטו צעדים משפטיים נגד 333 מהם.

טורקיה גם מגרשת לעתים לוחמי טרור זרים ללא הודעה מוקדמת למדינת היעד; עם זאת, בעקבות האולטימטום שניתן למדינות אירופה לקחת בחזרה את אזרחיהן ב-2019, התיאום עם מדינות אלו שופר כדי להחזיר את ה"טרוריסטים".

בסעיף על ה-PKK, הדוח האמריקני קובע כי "מעצרים פוליטיים באשמת תמיכה או סיוע ל-PKK נגד עיתונאים, פעילי זכויות אדם, עורכי דין ופוליטיקאים נמשכו ב-2020".

הדו"ח מכיל שוב את ההצהרה , שעלתה כבר בדיווחים הקודמים ועוררו תגובה שלילית מצד טורקיה, לפיה "גולן – غولن אינו נחשב לגורם טרור על ידי ארה"ב". הדו"ח משתמש במונח "דמות פוליטית החיה בגלות מרצון" כדי לתאר את פתהוללה גולן, מי שהואשם על ידי אנקרה בתכנון ניסיון ההפיכה הכושל ב-2016, בעוד הוא מכחיש זאת.

על מחיקתה של טורקיה את המאפיינים של עפרין... בית ספר איסלאמי על חורבות האיחוד היזידי

קרדיט לתמונות: לבנט ניוז

כפי שנאמר בדו"ח על פעולותיה המשפטיות של טורקיה, "ממשלת טורקיה ממשיכה לעצור הן זרים המתגוררים בטורקיה והן אזרחים טורקים, לרבות עובדים מקומיים של נציגויות דיפלומטיות של ארה"ב בטורקיה, למרות שאין מספיק ראיות נגדם ומנהלים נגדם הליכים משפטיים קצרים מאוד, ומאז ניסיון הפיכה בשנת 2016, הממשלה פיטרה יותר מ-125,000 עובדי ממשלה מתפקידם במוסדות ציבוריים, עצרה יותר מ-96,000 אזרחים וסגרה יותר מ-1,500 ארגונים לא ממשלתיים בהאשמות בשיתוף פעולה עם ה-FETÖ.

דו"ח משרד החוץ האמריקני האשים את טורקיה ב"שימוש בהגדרה הרחבה של טרור כדי להפליל את הזכות למחאה שלווה ולחופש הביטוי." 14,186 חשבונות מדיה חברתית נוטרו ונבדקו בשבעת החודשים הראשונים של השנה, בהתבסס על נתונים של משרד הפנים, ו-6,743 משתמשים ברשתות חברתיות נחקרו בגין הפצת תעמולת טרור.