מאמץ הברחות האמל"ח האיראני בזירה הצפונית- תמונת מצב והערת רקע

כוח קדס של משמרות המהפכה האיראניים משקיע רבות בהברחות האמל"ח לזירה הצפונית ע"מ לחמש את חזבאללה בלבנון ומליציות פרו איראניות בשטח סוריה.

צירי הברחות האמל"ח מחולקים לשלושה אזורי תווך עיקריים: אווירי, ימי וקרקעי.

– הציר האווירי מתופעל בעזרת טיסות מטען של מטוסי בואינג 747 של החברה Fars Air Qeshm הנעות על ציר טהראן-דמשק.
– הציר הקרקעי מתופעל בעזרת משאיות ורכבי שינוע המעבירים אמל"ח מאיראן לסוריה ולבנון דרך מעבר אלקאים שבמרחב אלבוכמאל שבגבול עיראק-סוריה.
– הציר הימי מתופעל בעזרת אוניות משא היוצאות מאיראן לנמל לאד'קיה שבסוריה. האוניות נושאות ציוד הומניטרי ובכיסוי זה במכולות בודדות מוסלק אמל"ח רגיש.

קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות

כאמור, הציר האווירי ברובו מתנהל בעזרת מטוסי מטען מסוג בואינג 747 של החברה Fars Air Qeshm.
ע"מ לשבש ציר זה, ישראל תוקפת מפעם לפעם בשדה"ת הבינלאומי בדמשק, שם נוחתות טיסות אלו, ע"מ לדאוג להפעלת לחץ של הסורים והרוסים על האיראנים שימעיטו עד יפסיקו לחלוטין את טיסות המטען הללו ובנוסף להעברת מסר מרתיע לאיראנים שהציר שרוף וגלוי לעיני ישראל, מה שיגרום לאיראנים להפסיק להבריח אמל"ח בציר זה.

הפעם האחרונה בה ישראל תקפה בשדה"ת בדמשק הייתה ב03.09, אז הותקפו מתחם איראני ומחסנים המשמשים את משמרות המהפכה.
מאז המשיכו טיסות המטען על ציר איראן דמשק אך בתדירות נמוכה יותר, עד שהפסיקו לחלוטין לאחר הטיסה האחרונה ב26.10.
**מאותה תקופה רוב תקיפות צה"ל בסוריה היו תקיפות מב"מ שגרתיות שכוונו לעבר פרוייקטים איראניים בשטח סוריה, אתרי חזבאללה במרחב ותיק הגולן, ופחות כנגד צירי הברחות האמל"ח.

טיסות המטען של Fars Air Qeshm חודשו בחודש דצמבר באותה תדירות של לפני ההפסקה – מטוס מטען כל מספר ימים.
הטיסות חודשו בתאריך 04.12 ולאחריה הגיעו עוד 2 טיסות, ב07.12 ואתמול, ב14.12.

בלילה שבין ה13-14 בדצמבר, באזור השעה 01:30 תושבי הצפון ואזור טבריה בפרט דיווחו על מטוסי קרב במתאר ובשעות המאפיינות תקיפות ישראליות בסוריה. בפועל לא התבצעה תקיפה.
היום צייץ הכתב הצבאי של ידיעות אחרונות, יוסי יהושוע, כי בגלל בעיות עננות האיראנים לא איבדו עוד משלוח בסוריה.

בשעות האחרונות אנליסטים וצייצנים המסקרים את הזירה הצפונית משערים כי הלילה תתבצע תקיפה ישראלית במרחב סוריה בעקבות טיסות המטען האחרונות.

קרדיט: האיש החושב – @thethinkingman

הפרשן הצבאי של האתר נציב נט – גיא א. מעיר לנאמר לעיל: "עננות עם כל הכבוד היא לא גורם מונע תקיפה אחרי שהמטוסים כבר באוויר. אנחנו לא בשנות ה-40… יש לחיל האוויר יחידת חיזוי מעולה, את מצב העננים ידעו מראש. יש מגוון סיבות שעוצרות תקיפה אחרי המראה, חלקן במטרה וחלקן בנסיבות אחרות."