ארה"ב העבירה הצעת חוק לאיסור מכירת מל"טים צבאיים מאיראן במהלך השיחות

פאנל של בית הנבחרים האמריקני אישר הצעת חוק להגבלת הפצת המל"ט הצבאי של איראן בעיצומו של המשא ומתן על הסרת הסנקציות נגד טהרן בבירת אוסטריה וינה.
בהצהרה ביום שישי, גרגורי וו. מיקס, ראש ועדת החוץ של בית הנבחרים, הכריז על העברת חוק עצירת (מכירת) המל"טים האיראניים (SIDA), אשר אוסר על אספקה, מכירה או העברה של מל"טים צבאיים אל או מאיראן על פי החוק האמריקאי.

הצעת חוק SIDA, שהוצעה מוקדם יותר השבוע על ידי קבוצה של מחוקקים רפובליקנים ודמוקרטים בבית הנבחרים האמריקאי, התייחסה למה שלטענתה הוא האיום הגובר של תכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים (מל"ט) של איראן.

מיקס האשים את איראן בביצוע "תקיפות באמצעות רחפנים במזרח התיכון", ואמר: "פעילות כזו לא תהיה נסבלת על ידי הקונגרס האמריקני והיא מטופלת באופן פעיל על ידי ממשל ביידן".

ראש ועדת החוץ של בית הנבחרים אמר, "הצעת החוק שלנו מבהירה שהסנקציות הקיימות על אספקת נשק קונבנציונלי מאיראן כוללות כלי טיס קרביים בלתי מאוישים. בכך, חקיקה זו תאפשר לנו להגיב טוב יותר לאיום הנשקף מאיראן וטקטיקות המל"טים האגרסיביות של שלוחותיה כנגד ארה"ב ושותפינו. הבהרה זו מאותת לקהילה הבינלאומית שהאינטרס של כולם הוא לפעול לעצירת רכש וייצור מל"טים איראניים".

מומחים וטכנאים צבאיים איראנים עשו בשנים האחרונות התקדמות רבה בפיתוח וייצור מגוון רחב של ציוד צבאי, מה שהופך את הכוחות המזוינים לעצמאיים בנושא זה.

יכולות המל"טים הצבאיים של איראן הוכיחו שהם נועדו למטרות הגנתיות בלבד בעוד שארצות הברית ובעלות בריתה האזוריות נוקטות מהלכים אגרסיביים , אשר עוררו כאוס ומתחים במערב אסיה ובמקומות אחרים – כך טוען אתר החדשות האיראני מהאר ניוז.

פקידים איראנים הדגישו שוב ושוב כי הרפובליקה האסלאמית לא תהסס לבנות את יכולות ההגנה שלה, תוך הדגשה כי יכולות אלו נועדו לחלוטין למטרת הגנה ומכאן שלעולם לא ננהל משא ומתן בנושא.

בחודש שעבר יירט הצבא האיראני שני כלי טיס בלתי מאוישים של ארה"ב שחדרו למרחב האווירי של המדינה, ושלח להם אזהרות חמורות להתרחק מהאזור שבו הוא ערך תרגילים מסיביים.

האיסור שהוטל על המל"טים הצבאיים האירניים ביום שישי מגיע מכיוון שמאז ה-29 בנובמבר וינה מארחת משא ומתן בין איראן ל-P4+1 במטרה להסיר את הסנקציות של ארה"ב שלוש שנים לאחר שוושינגטון יצאה מה-JCPOA והטיחה את הסנקציות הישר לפניה של איראן בכוונה להרוג את העסקה.

כמעט אחד עשר חודשים לאחר השבעתו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לנשיא, ארה"ב עדיין מסרבת להסיר את הסנקציות, למרות הבטחתו של ביידן לבטל את המדיניות כלפי  איראן של קודמו דונלד טראמפ, ולסיים את מסע ה"לחץ המקסימלי" הכושל שלו נגד איראן.

US passes bill to ban Iran military drones amid Vienna talks

קרדיט לעריכת ותרגום הכתבה : שיר מקבוצת נציב  קרדיט לתמונה: סוכנות מאהר ניוז האיראנית