מבזקי חדשות ליום 11-12-2021 . מתעדכן

*- כמה שב"חים יש בישראל?
לפי נתונים שפרסמה הרשות הפלסטינית, נכון לסוף הרבעון השלישי של השנה יש למעלה מ-39,000 עובדים פלסטינים ללא אישור בשוק הישראלי. עוד לפי הנתונים עולה שיש כ-92,000 עובדים באישור. הרשות הפלסטינית טוענת כי בישראל עובדים כ-145,000 פלסטינים המכניסים למשק הפלסטיני כ-800 מיליון שקל בחודש. עם זאת, יש להתייחס לנתונים בזהירות מאחר שלפי הערכות עצמאיות מספר הפועלים הפלסטינים בשוק הישראלי גבוה הרבה יותר ומגיע לכ-170,000.

*- הסכום האדיר שהבריח "הסוציאליסט" הדרוזי מהבנקים
נוכח שמועות כי מנהיג הדרוזים בלבנון וליד ג'ונבלאט הבריח בשנתיים האחרונות סכומי עתק בדולרים מהבנקים בלבנון נדרש על כך בשאלה מקורבו, ד"ר בילאל עבדאללה. בראיון לערוץ "אלג'דיד" הלבנוני הפתיע חבר הפרלמנט והודה שג'ונבלאט הבריח בשנתיים האחרונות כ-500 מיליון דולר. לדבריו, ג'ונבלאט עשה זאת למען העדה הדרוזית והשקיע את הכספים בין השאר בבתי חולים כדי לאפשר לדרוזים לשרוד את המשבר הכלכלי והבריאותי שעובר על המדינה. "לכבוד הוא לנו", הוסיף עבדאללה וזכה לשלל תגובות זועמות וסאטיריות ברשתות החברתיות.

*- זו הסיבה שהלירה הלבנונית מגיעה היום לשפל של כל הזמנים
בעת כתיבת שורות אלה הלירה הלבנונית מגיעה לשפל של 25,200 ל-1 דולר. הסיבה היא החלטה שפרסם הבנק המרכזי היום ולפיה המשיכה מהפקדונות הדולריים תחושב על פי ערך של 8000 לירות ל-1 דולר. השער הקודם עמד על 3,900 לירות ל-1 דולר. לפי הודעת הבנק, זהו צעד שננקט כחלק מדרישות קרן המטבע לאיחוד שערי החליפין של הלירה. עוד נמסר כי בעלי החשבונות מוגבלים למשיכת 3000 דולר בחודש.

*- מצרים של זהב
חברת סנטמין שמניותיה נסחרות בבורסה של לונדון הודיעה היום שבדיקה מחודשת שביצעה ב"מכרה סכרי" במצרים הצביעה על העלייה הגדולה ביותר בו מזה עשור. לפי החברה, העתודות גבוהות ב-1.1 מיליון אונקיות בהשוואה לבדיקה הקודמת מה שיאפשר לה להפיק 500,000 אונקיות בשנה של זהב במהלך 10 השנים הבאות. יצוין כי סנטמין הפיקה 452,320 אונקיות של זהב בשנת 2020 מהמכרה היחיד שלה במצרים.

מכרה סכרי ממוקם באזור ג'בל סכרי במדבר המזרחי של מצרים, 30 ק"מ דרומית למרסא עלאם.

בסוף 2019, אישרו הרשויות במצרים כי נמכרו כ-15 טון זהב וכסף שהופקו בסכרי בשווי כולל של כ-650 מיליון דולר.

*- האמירויות תעניק מטוסי קרב מתקדמים ללא תמורה
לאחר שחתמה על עסקת ענק עם צרפת לאספקת כ-80 מטוסי ראפאל ועוד מסוקים, האמירויות מתפנה לסייע לבת בריתה, מרוקו. לפי דיווחים, המדינה המפרצית מתכוונת להעביר לחיל האוויר של מרוקו 68 מטוסי קרב "מיראז' 2000-9" ללא תמורה וזאת לאחר שתקבל את מטוסי הראפאל. עבור המרוקאים זו עסקה חלומית שכן זהו הדגם המתקדם ביותר של מיראז' שיוצר במיוחד עבור חיל האוויר של האמירויות והוא מצויד בטכנולוגיות מתקדמות. באלג'יריה לא יאהבו את ההתפתחות הזו…

*- האם תימנע התפוררות הצבא הלבנוני?
לפי דיווחים בביירות, בחודשים האחרונים נטשו את השירות הצבאי כ-5000 חיילים וקצינים. זוהי תוצאה של המשבר הכלכלי והתרסקות הלירה ששחקה את משכורות אנשי הצבא הלבנוני. לפני המשבר מספר המשרתים בצבא הגיע לכ-80,000.

בקהילה הבינלאומית מובע חשש מתסריט שבו הצבא הלבנוני יתפורר לחלוטין ויותיר את הזירה למחבלי חיזבאללה. זו הסיבה שנעשים ניסיונות לסייע לו. השבוע הגיע מקטר משלוח מזון במשקל 70 טון במיוחד עבור הצבא. כמו כן, בתום פגישת יורש העצר הסעודי בן סלמאן והנשיא הצרפתי מקרון בסוף השבוע קראו הצדדים לנקוט צעדים לסייע לצבא הלבנוני, כולל כלכלית.

*- בעיראק שואלים: עד כמה אפשר להיות מושחתים?
בעקבות תמונה  שצולמה בביתו או בעצם בארמונו של האדי אלעאמרי, פוליטיקאי פרו איראני בולט בעיראק. העושר מנקר העיניים הזה שבתמונה רואים רק את חדר ההמתנה הוציא עיראקים רבים מדעתם. הם טענו כי זו ההוכחה שהפוליטיקאים המושחתים נהנים מכל טוב בעוד המדינה ותושביה הפשוטים סובלים קשות.

התגובות היו קשות כשאחד המשתמשים כתב: "הם חיים בארמונות ובתי החולים בנויים מקראוונים". משתמש אחר הציג תמונה זו למול תמונת הבית הדי עלוב של אחד המפגינים שנהרגו בעת המחאות על המצב הכלכלי בשנת 2019. יחי ההבדל הקטן….

*- סטירת לחי מקטר, הצלחה באלג'יריה
לפי דיווח פלסטיני, קטר דחתה בקשה של הרשות הפלסטינית להלוואה בשווי 300 מיליון דולר. לפי הדיווח, את הבקשה העלה יו"ר הרשות אבו מאזן במהלך פגישתו בשבוע שעבר עם אמיר קטר. מנגד אבו מאזן זכה אתמול במהלך ביקור באלג'יריה בהבטחה כי היא תעביר לקופת הרשות 100 מיליון דולר. כמו כן הובטחו מלגות ל-300 סטודנטים פלסטינים.

אתמול הגדיר ראש הממשלה הפלסטיני אשתיה את מצבה של הרשות כ"קשה" עקב קיזוז המיסים מישראל ואי העברת הסיוע המובטח מחו"ל.

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין       קרדיט לתמונה: