האם ישראל תטפל קודם באיום מכיוון חיזבאללה לפני תקיפת איראן? דעה

ככל שהמתח בין ישראל ואיראן עולה, על רקע סיבוב שיחות הגרעין עם המעצמות והאפשרות שהשיחות יכשלו , מתרבות הדעות באמצעי התקשורת באשר איך על ישראל להגיב אם יתברר שאיום הגרעין האיראני הולך ולובש צורה ? האם על ישראל לטפל קודם צבאית באיום שחיזבאללה מהווה על ישראל על יותר מ-150 אלף הטילים שברשותו שחלקם יכול להגיע לכל נקודה בישראל ? או שמא מעריכים כי הצטרפות חיזבאללה למערכה נגד ישראל היא הנחה "לא מבוססת" בכל תנאי וכי יש לנאסראללה שיקול דעת סופי ועצמאי ?

הפרשן הצבאי של האתר נציב.נט – גיא א. מגיב לשאלות שלעיל:

מדינת ישראל לא מסתכלת על האיומים בצורה שכזאת אלא משקללת גם ובעיקר את המענה שיש לה לאיומים ואת המשמעות של האיומים. חזבאללה נמצא אומנם קרוב ומחומש היטב אבל בסוף הוא איום שניתן לטיפול, גם כי ישראל ערוכה לזה כבר שנים וגם כי זו מערכה מתוחמת גיאוגרפית ואפילו בזמן. זו לא תהיה מלחמה של חודש וככל שתהיה מורכבת וקשה היא בליבת המוכנות של צה״ל.
מלחמה בלבנון (ובוודאות גם בסוריה עם או בלי צבא אסד), תתיש את ישראל צבאית ואזרחית. זה בדיוק מה שהייתה רוצה איראן. מאותו הגיון ישראל לא נגררת לעזה כדי שחיזבאללה ינצל את חוסר הקשב המודיעיני, ככה היא לא נגררת ללבנון כדי שאיראן לא תנצל אותו. בשגרה ישראל יכולה לטפל מודיעינית בכל הזירות סביבה ועוד אבל במלחמה כל הפוקוס והמשאבים נשאבים לזירת המלחמה.

ישראל מכניסה לתסריטים מאז ומעולם את האפשרות (שפעם הייתה ברורה ומובנת מאליה, היום ממש לא) שחיזבאללה יופעל אם נתקוף באיראן. אבל ראה זה פלא. ישראל תוקפת באיראן, מחסלת את ראש פרויקט הגרעין, מחבלת קינטית באתרים, שותפה לחיסול סולימאני ונסראללה תופס פוזיציה של "לא מחוייב"…הוא שולח את האיראנים לנקום עצמאית.

ולכן ישראל לא תיגרר לפעולה בלבנון כל עוד האיום משם ניתן לטיפול בכלים שיועדו לכך והאיום בפועל אפילו נחלש (ריסון פנים לבנוני). אם נגיע לצורך או חיזבאללה יעשו טעות אז נילחם מול הארגון.
בתחום הגרעין ככל שיידרש לפעול  זה ייעשה בכלים שהאיראנים יכילו או יגיבו במידתיות כמו עד היום. גם הם לא ירצו לאבד את חיזבאללה כל כך מהר, והארגון לא יתאבד בהוראת איראן, בטח על תקיפה בסייבר שתפגע בהם (גם זה אגב קורה בשגרה ללא ציוץ מצפון).

חיזבאללה - ארכיון כתבות - עמוד 45 מתוך 117 - Nziv.net