הפיצוץ בשמי אתר הגרעין האיראני בנתנז. דעה

ברקע הדיווחים המקבלים ברשתות החברתיות באיראן אודות פיצוץ עז בשמי האזור בו נמצא המתקן הגרעיני בנתנז , ופרסום ידיעות "מרעישות" על פינוי כפרים הסמוכים למתקן עצמו עקב דליפת קרינה גרעינית מעיר הפרשן הצבאי של האתר נציב .נט כדלקמן : 

מה שדווח זה הכל מבוסס על דיווח אחד של פיצוץ שנשמע במרחב נתנז. מכאן יש מגוון גרסאות מתפתחות.
• ירי הגנ״א אל מול מטרה עויינת שגרר גם נזקים בכפר בסביבה.
• ניסוי הגנ״א של מערכת במרחב (כנראה כדי להסביר את תירוץ א׳)
• פיצוץ במתקן עצמו או סמוך לו
• פינוי תושבים בכפרים סמוכים
• כנראה בעקבות דיווח הפינוי נולד הדיווח על קרינה באתר והצורך בפינוי.

תצ"א של אתר הגרעין בנתנז ומיקום 2 הכפרים שתושביו פונו (עפ"י דיווח) : 

פיצוץ חזק שנשמע במרחב יכול להתאים לעוד אירוע נזק שנוצר כתוצאה מחבלה. כדי שהוא ישפיע חיצונית ובכלל ישמע זה צריך להיות במתקן חיצוני לתת קרקע כמו בפיצוץ מפעל פיתוח הצנטריפוגות ופחות בתת קרקע. חבלות כאלה בדרך כלל מתרחשות בשעות בלילה כשהאתר בתפוסה נמוכה (תרגילי הגנ"א מתקיימים לרוב בשעות היום…)

הסיכוי שמשהו בתחום החבלה גרם לקרינה במרחב הוא נמוך מאוד במקרה חבלה יזומה. אלא אם הייתה תקלה פנימית עצמאית. בכל מקרה לא מדובר בכור חם או באתר עם חומר בקיע ברמה גבוהה.

מתקן הגרעין בנתנז ורדיוס העניין:

לאופוזיציה יש אינטרס להעצים אירועים ולכן אנו רואים על מיני סיפורי בדים. צריך להמתין לראות האם יש נזק חיצוני גלוי בשטח המתקן שאותו האיראנים יתקשו להסתיר או שלא היה משהו דרמטי במתקן.

תמונה

אם האינטרס האיראני להסתיר, יש מי שהאינטרס שלו הפוך, וימצא דרך לפרסם.
אם היה משהו במתקן עצמו, העיתוי בזמן משבר השיחות הוא הגיוני, בטח לאור הצהרת ראש המוסד. נסיעת רמס״ד תוכננה ללא קשר, יש מתיחות מול הממשל וצריך לנטרל אותה ולמקסם את התנאים להסכם אם יתקדם בכלל. גם גנץ מגיע השבוע לארה״ב לאותה המטרה.

אתר הגרעין בנתנז:

תמונה

קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות