מדענים מגלים את סוד יכולתו של Omicron להתפשט במהירות

מחקר חדש מצא שייתכן שהמוטנט  Omicron של נגיף הקורונה המתהווה התערבב עם חומר גנטי מנגיף אחר שגורם להצטננות עונתית רגילה, מה שעשוי להסביר את מהירות התפשטותו בהשוואה למוטנטים אחרים, וגם מסביר שלא הדביק בני אדם בסימפטומים חמורים, כך מדווח  העיתון " וושינגטון פוסט ".

חוקרים מ-Nevers, חברה מקיימברידג', מסצ'וסטס, ניתחו את נתוני החדירה הגנטית של זן Omicron, ומצאו שברי קוד גנטי בגרסה חדשה של וירוס אחר שגורם להצטננות.

החוקרים אמרו כי מוטציה זו באומיקרון יכולה להתרחש בו זמנית באדם נגוע בנגיף הקורונה המתהווה המכונה "SARS-CoV-2" הגורם ל-Covid-19 ולנגיף "H-CoV-229" שעלול לגרום להצטננות.

המדענים אישרו כי הקוד הגנטי המשותף בין שני הנגיפים לא זוהה בגרסאות אחרות של נגיף הקורונה.

חוקרים הוכיחו שנגיף SARS-Cove-2, שאחראי למחלת Covid-19, יכול להדביק חולים שנדבקו גם בנגיפים אחרים.

זיהום משותף כזה מכין את הבמה לרקומבינציה ויראלית, תהליך שבו שני וירוסים שונים מקיימים אינטראקציה באותו תא מארח תוך יצירת עותקים של עצמם, וכתוצאה מכך עותקים חדשים המכילים חומר גנטי כלשהו משני הנגיפים המקוריים.

תאים בריאות ובמערכת העיכול יכולים לארח את שני סוגי הווירוסים, מה שעלול להוביל לחילופי חומר גנטי ביניהם, אמר Venky Sundarrajan, רופא מומחה בביו-הנדסה ושותף במחקר.

Sundarrajan הוסיף כי ככל שהנגיף מתפתח להיות מדבק  יותר, הוא בדרך כלל "מאבד" תכונות שעלולות לגרום לתסמינים חמורים של COVID-19.

עם זאת, הוא ציין כי יש צורך בנתונים נוספים וניתוחים נוספים של האומיקרון לפני קבלת החלטה סופית, והוסיף כי ההתפלגות הלא אחידה של החיסונים בעולם עלולה להוביל ליותר מוטציות בנגיף הקורונה.

המוטנט החדש, שהתגלה בדרום אפריקה בשבוע שעבר, התפשט לכל היבשות, מקנדה ועד איטליה, דרך יפן, גרמניה, ספרד, פורטוגל ובריטניה.

הדבר גרם למדינות רבות להשעות טיסות עם דרום אפריקה ומדינות אחרות בדרום היבשת ולהטיל אמצעי זהירות, והמדינות המחוסנות ביותר המליצו לתושביהן לקבל מנה שלישית.

ארגון הבריאות העולמי סבור כי ההסתברות להתפשטות של Omicron בעולם היא "גבוהה", ומודה שמידע רב עדיין לא ידוע לגביו, כגון חומרת ההדבקות, יעילות החיסונים הקיימים נגדו, וכן חומרת התסמינים.

וריאנט האומיקרון (B 1.1.529) מכיל 32 מוטציות הפזורות על פני שלושה מזלגות עיקריות של חלבון השלד בו משתמש הנגיף כדי להגיע לתאים אנושיים.

נוגדנים בגוף האדם, כתוצאה מחיסונים או זיהומים קודמים, תוקפים את חלבוני הנגיף שפולש לגוף האדם כדי להדוף אותו.

המוטציות בנגיף משנות את מבנה החלבון על פניו, מונעות מהנוגדנים בתוך הגוף להיקשר אליו ולדחות את הנגיף כפי שהם עושים בדרך כלל.

نصيحة هامة" من منظمة الصحة العالمية بشأن أوميكرون

קרדיט לתמונה: WHO