העברות האמל״ח האיראני לונצואלה – חשיפה

שר הביטחון בני גנץ בנאומו האחרון בכנס הרצליה שבאוניברסיטת רייכמן – "איראן פועלת גם מחוץ למזרח התיכון, ומעבירה נפט ואמל"ח לונצואלה, תוך הפעלת כוח קדס בדרום אמריקה".

בחודש ינואר האחרון חשפנו לראשונה כאן בערוץ משלחת מטעם יחידה 840 בכוח קדס האיראני ואת מנכ״ל Mahan-Air, חמיד ערבנג׳אד, שטסו לקראקס, בירת ונצואלה, על מנת לחזק את קשרי המסחר שבין שתי המדינות, זאת בניגוד לסנקציות המוטלות על איראן.

חשיפה – העברות האמל״ח האיראני לונצואלה:

בשנים האחרונות כוח קדס מפעיל קו טיסות מטען מאיראן לקראקס, בירת ונצואלה, באמצעות חברת Mahan-Air.
לטענת חברת התעופה האיראנית Mahan-Air המטען שנוחת בונצואלה מאיראן הוא ציוד הנדסי לגיטימי וחוקי, אך לא כך הדבר.

מסמך פנימי של חברת התעופה חושף כיצד במהלך שנת 2020, חברת Mahan-Air הטיסה שש עשרה פעמים טיסות מטען באמצעות מטוסי Airbus-A340 לונצואלה ובחזרה ממנה. אמנם זה מראה כמו מספר קטן של טיסות, אך לפי המסמכים נראה שש עשרה טיסות מספיקות כדי להעביר כ544 אלף טונות של ציוד טכנולוגי, אמל״ח או כל דבר אחר.

חברת Mahan-Air טוענת שכל 544 אלף הטונות שהועברו במטוסי המטען הם ציוד לבתי הזיקוק בונצואלה, עפ״י דיווחים זרים חלק מהציוד שהועבר היה למטרות שיקום ושדרוג בתי הזיקוק בונצואלה אך לא בכמות הזאת.

מסמך נוסף שהושג ע״י סוכנות ביון מערבית, מראה כי Mahan-Air דיווחו שהם מעבירים עשרות טונות של תרופות וציוד הומניטרי בכל טיסה לונצואלה – דבר שעלול להעיד על הסתרת טיבו של המטען הפנימי במטוסים אלו.

נחשף מכתב רשמי ששלח באוקטובר אשתקד, שר המסחר, והכלכלה של ונצואלה למנכ״ל Mahan-Air, חמיד ערבנג׳אד , במכתב השר הוקיר תודה לערבנג׳אד על המשלוח של 5 מיליון חביות בנזין ש״נקנו״ בידי ונצואלה.

נראה כי מדובר במכתב הלבנה לציוד אחר שהעביר ערבנג׳אד באמצעות חברת התעופה שברשותו ובהוראת כוח קדס, ככל הנראה אמל״ח, מכיוון שלא סביר שחביות נפט יועברו במטוסי מטען ולא במיכליות נפט.

למשמרות המהפכה קיים אינטרס רב בונצואלה בשל מיקומה היחסית קרוב לארה״ב, דבר המאפשר הצבת טילים/כטב״מים מתאבדים בשטח המדינה הדרום-אמריקאית על מנת לאיים בפגיעה על יעדים אמריקאים בארה״ב, בעיקר בדרום החוף המזרחי של המדינה.

קרדיט: ערוץ  עולם החדשות בטלגרם