מדענים חושפים שלד של דינוזאור "מדהים מאוד" מזן לא ידוע

פליאונטולוגים צ'יליאנים הציגו, ביום רביעי, את תוצאות המחקר שערכו על דינוזאור "Stingorus ellagansen", שהשלד שלו התגלה כמעט שלם לפני שלוש שנים, בדרום פטגוניה, וחשפו זנב "חסר תקדים".

שלד הדינוזאור התגלה במהלך חפירות ארכיאולוגיות בשנת 2018 ב-Cerro Guido, אתר הידוע כמכיל מאובנים רבים, על ידי צוות שחבריו האמינו בתחילה שהם מתמודדים עם זן מוכר של בעל חיים, עד שהופיעו שרידי זנבו.

בעת הצגת התגלית באוניברסיטת צ'ילה, אמר הפלאונטולוג אלכסנדר ורגס, "זו הייתה ההפתעה העיקרית (…) המבנה הזה מדהים מאוד", כי "הזנב היה מכוסה בשבעה זוגות של עור גרמי (…) שהוא שונה לחלוטין מכל דבר שאנו מכירים על כל דינוזאור."

העור הגרמי, "מבנה של לוחות עצם בתוך שכבות העור", היה מפוזר משני צידי הזנב, וגרם לו להיראות כמו שרך גדול.

פליאונטולוגים גילו 80% מהשלד של הדינוזאור, והם מעריכים שהחיה חיה באזור לפני 71 עד 74.9 מיליון שנים. אורכו היה כשני מטרים ומשקלו 150 ק"ג והוא היה אוכל עשב (ניזון מדשא).

המדענים, שפרסמו את מחקרם בכתב העת המדעי המיוחד " Nature ", ציינו כי ייתכן שהדינוזאור הזה מייצג שושלת לא ידועה עד כה של דינוזאורים שלא נראו בעבר בחצי הכדור הדרומי, אך זוהו בעבר בחצי הכדור הצפוני.

אזור Cerro Guido משתרע בעמק לאס צ'יינס, 3,000 ק"מ דרומית לסנטיאגו, אורכו 15 ק"מ. והוא כולל תצורות סלע שונות המכילות מאובנים רבים.

מדענים אומרים שהתגלית "הוא כמו ספר שמאפשר לנו להבין את רצף הצמחים והחיות במקום הזה".

זה גם איפשר להם לגלות שמה שעכשיו אמריקה ואנטארקטיקה – היו קרובים זה לזה לפני מיליוני שנים.

"ישנן עדויות חזקות לקשר ביוגיאוגרפי עם חלקים אחרים של כדור הארץ, במקרה הזה אנטארקטיקה ואוסטרליה, כי יש לנו שני דינוזאורים קרובים שם" עם המין "Stingorus ellegansen", הסביר סרג'יו סוטו.