אוסטריה חונכת סוכנות חדשה לביטחון המדינה ולמודיעין

אוסטריה חונכת היום סוכנות חדשה לביטחון המדינה ולמודיעין, שתתמודד עם איומי טרור ואתגרים נוספים כחלק מרפורמה מקיפה בעקבות הכשלים והשערוריות שליוו בשנים האחרונות את תפקודה של הסוכנות הקודמת שהייתה אחראית על התחום.

המנהלת לביטחון המדינה ולמודיעין (DSN) במשרד הפנים, שעל הקמתה הוכרז במרץ האחרון, כוללת שני אגפים נפרדים. היחידה לביטחון המדינה אחראית על שמירת הסדר החוקתי ומטפלת בסיכול של איומי טרור, פשיעה דתית ואידיאולוגית, פשעי שנאה, פשיעה כלכלית, ריגול, איומי סייבר והגנה על תשתיות ואישים. סוכנות המודיעין אחראית לאיסוף מידע לצורך מתן התראות וגיבוש הערכות מצב על איומים, תוך שיתוף פעולה עם שירותי ביטחון ומודיעין נוספים באוסטריה ובחו"ל.

על מנת להבטיח זרימה שוטפת של המידע ותיאום מלא, הוקם חדר מצב משותף של שני האגפים ובנוסף הם מתואמים עם סוכנויות השיטור של המדינות שמרכיבות את הרפובליקה הפדרלית של אוסטריה. בשנים הקרובות, הסוכנות גם אמורה להתמקם במבנה חדש ומתקדם לצדם של המשטרה הפלילית ומרכז המצב לאיומי סייבר.

בראש הסוכנות החדשה עומד עומר הייג'אווי-פירכנר, שעמד בראש המשטרה הפלילית של אוסטריה תחתית מאז 2017. הייג'אווי-פירכנר, בנו של רופא שהיגר מירדן, הצטרף למשטרה לפני 22 שנה. דיוויד בלום מונה לאחראי על תחום ביטחון המדינה, בעוד שמייקל לוהנגר הוא הממונה על סוכנות המודיעין.

הקמת הסוכנות היא אחת הרפורמות החוקתיות המקיפות ביותר באוסטריה בעשורים האחרונים, וזאת על רקע שערוריות שליוו את המשרד הפדרלי להגנת החוקה ומלחמה בטרור. בפברואר 2018, נערכו פשיטות של מטה הסוכנות ועל בתיהם של בכירים ועובדים על רקע חשדות לתקיפות מיניות, שחיתות, שוחד, ניצול סמכות לרעה ועבירות נוספות ומנהל הסוכנות, פיטר גרידלינג, הושעה.

פיגוע הטרור בווינה בנובמבר אשתקד, שבו תומך דאע"ש רצח ארבעה בני אדם ופצע יותר מעשרים, הוסיף לביקורת על הסוכנות אחרי שהתברר כי המחבל המשיך להיפגש עם קיצונים אחרים ולאגור כלי נשק על אף שהוא היה מוכר לשירותי ביטחון ואף התקבל מידע לגביו משירותי ביטחון זרים.
בעקבות זאת, הוחלט לבצע את הרפורמה המקיפה שגם הפרידה בין תחום ביטחון המדינה לבין המודיעין, בדומה לגופי ביון במדינות אחרות. הממשלה הודיעה על הקמת הסוכנות החדשה במרץ האחרון אחרי הסכם בין השותפות – מפלגת העם השמרנית והירוקים – והמהלך זכה לתמיכת הפרלמנט.

"הסוכנות הישנה נחשבה לקיר המגן של הרפובליקה במשך 20 שנה, אבל היא הפכה שברירית", אמר שר הפנים, קרל ניהמר. "אם אתה מקים ארגון להגנת החוקה מאפס, זה תהליך אינטנסיבי ורגיש. אבל הצלחנו".

הייג'אווי-פירכנר ציין כי המשימה העיקרית שלו היא להשיב את אמון הציבור בסוכנות הפדרלית. "המינהלת תצליח כי הארגון התאים עצמו למודלים בינלאומיים באמצעות הרפורמה ותיקון השגיאות הקודמות", אמר. "הרפורמה החוקתית הגדולה ביותר בתולדות הרפובליקה השנייה הושלמה והמינהלת מוכנה לצאת לדרך. כעת הכל תלוי בנו, המנהלים והעובדים של הסוכנות ומטה משטרת המדינה, כדי שננצל את התנאים הטובים ונצליח. המטרה שלנו ברורה: שיבטחו בנו, שנהיה מרושתים בזירה הבינלאומית ואמינים".

Austria crea un nuevo servicio de seguridad estatal para reemplazar la desacreditada organización precedente

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי       קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות