מבזקי חדשות ליום 2-12-21

*- הבנק המרכזי של לבנון הוא הבעיה לא הפתרון…
למרות איבוד ערכה של הלירה (למעלה מ-90% בתוך שנתיים) ואינפלציה משתוללת, הבנק המרכזי ממשיך להדפיס כסף. היום הודיע הבנק על הכנסה למחזור של שטרות בערך נקוב של 10,000 לירות. שטרות אלה נכנסים למחזור לצד שטרות שכבר קיימים באותו ערך נקוב. הבנק המרכזי טוען כי השטרות החדשים בעלי סימני ביטחון טובים יותר אבל כשערך הלירה נע סביב 24,500 ל-1 דולר קשה לראות מישהו שישקיע מאמץ לזייף לירות. גם ברשתות החברתיות הצעד התמוה הזה של הבנק בייחוד בעיתוי הנוכחי נתקל בתגובות ציניות שרובן גרסו כי השטר החדש כמו קודמיו לא יכול לקנות דבר.

*- שר הנפט האיראני חושף את האמת המרה לגבי השוק המקומי
איראן שואפת להסרת הסנקציות כדי שתוכל להגביר את ייצוא הנפט, אבל האמת היא שלא ירחק היום שהיא תצטרך לייבא דלק בוודאי אם יוסרו הסנקציות ותואץ הפעילות במשק המקומי. ג'וואד אוג'י שר הנפט הביע אמש את דאגתו מהמצב והסביר כי יכולת הזיקוק של המדינה אינה עונה על הביקוש מצד מגזר התעשייה ותחנות הכוח.

לפי השר, כושר הזיקוק במדינה עומד על 106 מיליון ליטר ביום בעוד הצריכה אמורה להגיע לכ-120 מיליון ליטר ביום. מה שבולם במעט את הצריכה הוא וירוס הקורונה שצמצם את צריכת הבנזין עקב הסגרים והירידה בפעילות. לפי אוג'י, היעדר יכולת הזיקוק נובע ממחסור בהשקעה בתעשייה זו במהלך השנים האחרונות.

*- שתיקת הנשיא – זה מה שעושה הפחד מחיזבאללה?
שיחת היום בעולם הערבי היא הסרטון בו רואים את נשיא לבנון מישל עון מתראיין באלג'זירה והשיחה נוגעת להתפטרותו של שר החוץ לשעבר שרבל והבה לאחר הערות שלו שגרמו למשבר עם סעודיה. המראיין שואל את הנשיא האם שר ההסברה הנוכחי ג'ורג' קרדאחי צריך גם כן להתפטר והנשיא שותק. למרות עוד ניסיון של המראיין. כידוע חיזבאללה מתנגד להתפטרות השר הלבנוני כדי "לא להיכנע לסעודים". הנשיא עון כנראה חושש להגיד משהו שיעצבן את נסראללה….

*- לעיראקים נמאס מ"הגניבות" של איראן ומגישים תביעה…
כבר כתבתי כאן מספר פעמים על מצוקת המים הגוברת בעיראק, לה אחראית השכנה איראן במידה לא מבוטלת. עכשיו דומה כי העיראקים התייאשו ממציאת פתרון מול איראן. לפיכך, משרד משאבי המים בבגדאד הודיע בצעד חסר תקדים כי החליט להגיש תביעה בבית משפט בינלאומי נגד איראן בגלל "גניבת" המים שלה וסירובה של טהראן לכל פתרון בנוגע לחלוקת המים. שר משאבי המים העיראקי, מהדי אלחמדאני, הצהיר אתמול כי מחוז דיאלה הושפע בצורה קשה ביותר מההתנהלות של טהראן שכן כל מקורות המים שלו מגיעים מאיראן. השר הדגיש כי איראן הפרה את כל האמנות הבינלאומיות בנושא המים. לכן הוא מסר כי "המשרד קיבל החלטה והגיש מכתב רשמי למשרד החוץ העיראקי בדרישה להגיש תביעה נגד איראן לבית הדין הבינלאומי וארגון זכויות האדם".

*- שחקן אזורי משמעותי חדש בתחום הגז?
אמין א-נאסר, מנכ"ל ענקית האנרגיה הסעודית "אראמקו", צופה כי הממלכה תהפוך ליצרנית מספר 3 הגדולה בעולם של גז עד 2030. את הדברים הוא אמר אתמול כשהחל פרויקט הפיתוח של שדה הגז הענקי "אל-ג'אפורה". הצפי הוא כי התפוקה מהשדה תגיע ל-2 מיליארד רגל מעוקבת ביום כשיסתיימו עבודות הפיתוח.

השדה התגלה בשנת 2014 והוא בעל פוטנציאל של 200 טריליון רגל מעוקבת של גז (פי יותר מ-12 משדה לוויתן או פי 20 משדה תמר). עלויות הפיתוח של השדה נאמדות בכ-2 מיליארד דולר. יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן קבע בשנה שעברה כי העדיפות לגז שיופק מהשדה תינתן למשק המקומי ולא לייצוא.

*- חברת הסייבר ששירתה את א-סיסי עומדת למשפט
כמעט חודש וחצי אחרי שהוגש כתב אישום נגד חברת הסייבר ההתקפית "נקסה טכנולוגיות", נחשף הדבר היום בתקשורת הצרפתית. עד כה היה ידוע שארבעה מנהלים בחברה עומדים לדין.

החברה מואשמת כי בשנת 2014 מכרה למצרים תמורת 10 מיליון יורו תוכנת ריגול ומעקב לטלפונים סלולאריים. העסקה בוצעה זמן קצר אחרי עלייתו של הנשיא א-סיסי לשלטון והייתה חלק מהמבצע לאיתור תומכי תנועת "האחים המוסלמים". עקב השימוש בתכנה נעצרו במצרים בין 40,000 ל-60,000 איש, כשחלקם עונו בבתי הכלא המצריים, כך לפי כתב האישום.

*- זעם בירדן עקב זימון "הילד המשתין" לחקירה
תגובות נזעמות ברשתות החברתיות בירדן עקב זימונו של הילד עבדאלרחמן אלח'אלילה לחקירה על ידי מושל מחוז זרקא. הילד בן ה-7 תועד ביום שישי כשהוא מטיל את מימיו על הדגל הישראלי במהלך המחאה העממית כנגד חתימת מזכר ההבנות בנושא "חשמל תמורת המים" שהתקיימה ברחבי הממלכה. משפחתו של הילד המשתייך לשבט בני חסן טוענת כי הזימון לחקירה הוא חלק מ"התנכלות" השלטונות כלפיה ואיימו במחאה משמעותית אם יינקטו צעדים כלפי הילד.

*- ערב השיחות בווינה: מה מצב המטבע האיראני?
אם לשפוט לפי שוק המט"ח באיראן נראה שהסוחרים לא אופטימיים לגבי חידוש שיחות הגרעין מחר בבירה האוסטרית. היום ירד שער החליפין ל-295,000 ריאל ל-1 דולר לאחר שבתחילת היום השער עמד על 291,500 ריאל. מקורות בשוק טוענים כי הסוחרים לא מתרשמים מחידוש השיחות ובעיקר מכך שאין שחרור של נכסים איראנים מוקפאים. המקורות בשוק צופים כי אם לא יגיעו ידיעות לגבי התקדמות במו"מ, שער הריאל יירד לכ-300,00 ל-1 דולר. אלה לא חדשות טובות לצרכנים האיראנים שגם כך סובלים משחיקת כוח הקנייה שלהם.

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין      קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות