איראן מגבירה את העשרת האורניום במתקן הגרעיני בפורדו

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית אישרה, ביום רביעי, כי איראן החלה להעשיר אורניום לדרגה של 20%, באמצעות צנטריפוגות הממוקמות במתקן הגרעיני "פורדו". 

הסוכנות אמרה כי הצנטריפוגות החדשות במתקן, הקבורות בהר, יכולות להעשיר אורניום ל-20%. 

הסוכנות הוסיפה ודיווחה כי, על פי מידע מאומת,  איראן שאבה כמות של אורניום הקספלואוריד בטוהר של 5 אחוזים ל-166 צנטריפוגות "IR-6" במתקן "פורדו", במטרה להעשיר אותו לדרגה של 20 אחוז. 

הסוכנות הודיעה, בדו"ח לחברי האו"ם, שראה רויטרס, ביום רביעי, כי היא מתכננת להעלות את מידת הפיקוח על מתקן "פורדו" (בקיצור FFEP).

בדו"ח שלה נאמר, "הסוכנות החליטה ואיראן הסכימה להעלות את מידת האימות של הפעילויות במתקן ה-FFEP ותמשיך את ההתייעצויות שלה עם איראן כדי להגיע להסכם בדבר הפעלת אמצעים מעשיים ליישום פעילויות אלו". 

הצעד האחרון צפוי לתרום להעלאת רמת המתח בשיחות שמנהלות מעצמות העולם עם טהראן במטרה לדחוף אותה לעמוד בהסכם הגרעין שנחתם ב-2015, המכונה גם "תוכנית הפעולה המשותפת". 

ביום שני החל הסבב השביעי של המשא ומתן הגרעיני עם איראן, לאחר שהושעה ביוני האחרון. 

מקורות זרים דיווחו השבוע כי ישראל העבירה למעצמות המערב מידע מודיעיני לפיו איראן נוקטת בצעדים טכניים כדי להתכונן להעשרת אורניום בדרגת טוהר של 90 אחוז, כלומר הרמה שמאפשרת לה להמשיך בתוך זמן קצר ביותר לייצור פצצה גרעינית.