איראן מודה: פחריזאדה הקים מערך לייצור נשק גרעיני

חבר הפרלמנט וראש הארגון האיראני לאנרגיה אטומית לשעבר, פרידון עבאסי דאואני, חשף כי עוזר שר ההגנה לשעבר ומי שעבד מאחורי הקלעים בתוכנית הגרעין של איראן, מוחסן פחריזאדה, שjחוסל בשנה שעברה ביום זה, כי למרות הפתווה של המנהיג העליון עלי חמינאי האוסרת על ייצור, אגירה ושימוש בנשק גרעיני, הוא "הקים מערכת" לכך, כלומר לייצור נשק גרעיני.

הוא הוסיף כי פחריזאדה תרם להכנת "מפת דרכים ראשונית לפיתוח תעשיית הגרעין האיראנית" ולייצור דלק גרעיני בדרגת העשרה של 20 אחוזים.

הקופסה השחורה הגרעינית של איראן

בראיון שפרסם "העיתון האיראני" – "صحيفة إيران" של הרשות המבצעת, התייחס עבאסי דוואני לפחריזדה כאל "קופסה שחורה", ואמר כי בתחום "הנשק הגרעיני", המקרה של פחריזדה אינו "רק הגנה על המדינה שלנו" היות והמדינה שלנו "תומכת בחזית ההתנגדות."

פקידי ממשל איראניים מתייחסים למדינות כמו סוריה וונצואלה ולמיליציות הפרו-איראניות בתימן, לבנון, עיראק ופלסטין כאל "חזית ההתנגדות".

ההתנקשות בפחריזדה

מוחסן פחריזאדה, שהוגדר כ"אבי תוכנית הגרעין האיראנית", נרצח ב-27 בנובמבר 2020, בזמן שנהג במכוניתו בכביש "אבסרד" ליד בירת איראן, טהראן, ואיראן האשימה את ישראל ב הריגתו של פחריזאדה.

 

מעורבות המוסד

מוחסן פחריזאדה הוא הבכיר האיראני הבולט ביותר שנרצח בפעולה המיוחסת למוסד הישראלי. ראש המוסד לשעבר, יוסי כהן, אישר במרומז בראיון שנתן לערוץ 12 הישראלי בסוף האביב, ימים ספורים לאחר תום הקדנציה שלו שהמוסד היה מעורב בהתנקשות.

בספטמבר השנה פרסם ה"ניו יורק טיימס" דיווח על ההתנקשות בפחריזדה וכיצד השתמשו במקלע חכם הפועל עם שלט רחוק "אלפי קילומטרים" ממקום ההתנקשות, והסביר את השלבים השונים של פעולה,  וביניהם חלקי המקלע שהוברחו לאיראן והורכבו וצוידו על מנת לבצע את ההתנקשות.

اعتراف إيراني.. فخري زاده أنشأ نظاما لإنتاج سلاح نووي

קרדיט לתמונה: אלערביה