מלחמת הסייבר בין ישראל לאיראן היא צעד אחד קדימה בדרך לעימות צבאי

הניו יורק טיימס מדווח כי מלחמת הסייבר בין איראן לבין ישראל התרחבה וכוללת התקפות הדדיות על מטרות אזרחיות, אשר, מומחים אומרים ,יכולה להיות תחילתו של שלב חדש של הסכסוך בין שתי המדינות.

דיווח של העיתון האמריקני, שפורסם בשבת, קבע כי מיליוני אזרחים באיראן ובישראל מצאו עצמם לאחרונה נלכדים באש הצולבת של מלחמת הסייבר בין שתי המדינות.

באיראן, תקיפה ישראלית לאחרונה גרמה למשבר דלק בטהרן ובערים אחרות, בעוד שישראלים מצאו פרטים על חייהם המיניים שפורסמו באינטרנט, כולל מידע רגיש, לפי העיתון.

במשך שנים עסקו ישראל ואיראן בלוחמה סמויה, ביבשה, בים, באוויר ובמרחב הווירטואלי, אך המטרות היו בדרך כלל קשורות לצבא או לממשלה, אך היא התרחבה למטרות אזרחים בהיקף נרחב לאחרונה.

מתקפת סייבר על מערכת חלוקת הדלק של איראן בחודש שעבר הביאה את 4,300 תחנות הדלק במדינה להשבתה. לרשויות נדרשו 12 ימים להחזיר אותה לפעילות מלאה.

העיתון מצטט שני גורמי הגנה אמריקאים, שדיברו בעילום שם, ואמרו כי ישראל עומדת מאחורי התקיפות על תחנות הדלק.

ימים לאחר מכן, ישראל הייתה נתונה למתקפות סייבר, שכוונה למתקן רפואי גדול ואתר היכרויות להומואים מקוון, שגורמים רשמיים ישראלים האשימו את איראן בכך שהיא עומדת מאחוריהם.

העיתון אומר כי קבצים הקשורים לשתי הפריצות פורסמו בטלגרם וכללו מידע "מביך" על הרגלים מיניים של משתמשים ותמונות מפורשות.

שלושה בכירים ישראלים, שדברו בעילום שם, אמרו כי קבוצת האקרים הקשורה לממשלת איראן ביצעה את התקיפה.

לעומת זאת, בכיר במשרד הנפט האיראני וסוחר נפט שמכיר את הנושא, שדיברו בעילום שם, אמרו כי גורמים איראנים מודאגים מכך שפולשים עשויים להשיג שליטה על מיכלי הדלק של המשרד.

הם הוסיפו כי גורמים רשמיים גם מאמינים שייתכן שהתוקפים קיבלו גישה לנתונים על מכירות הנפט ,לגורמים זרים, של איראן, סוד מדינה שעלול לחשוף כיצד איראן התחמקה מסנקציות בינלאומיות.

ה"ניו יורק טיימס" אומר שמכיוון ששרתי המחשבים של משרד הנפט האיראני מכילים נתונים כל כך רגישים, המערכת פועלת במצב לא מקוון, מה שמוביל לחשדות בקרב גורמים איראנים כי ייתכן שלישראל הייתה עזרה מבפנים.

מומחים אומרים כי ההתקפות ההדדיות האלקטרוניות על מטרות אזרחיות עשויות להיות תחילתו של שלב חדש של הסכסוך.

העיתון מצטט את האנליסט הראשי לשעבר במשרד המודיעין האיראני, מאית'ם בהרוש, שאמר במהלך צ'אט ב"קלאב האוס": "אנחנו בשלב מסוכן… אנחנו צפויים למתקפות סייבר בקנה מידה גדול על התשתית שלנו… אנחנו צעד אחד קרוב יותר לעימות צבאי".

איראן היא שחקנית המהווה איום מרכזי במרחב הווירטואלי, שכן היא משתמשת בריגול ובפעילויות סייבר אחרות כדי להשפיע על אירועים גלובליים ולאיים על ביטחון מדינות אחרות, בנוסף למניעת גישה לאינטרנט פתוח בארצה היא, כך לפי  דו"ח אמריקאי שפורסם בשנה שעברה.

דיווחים גלויים מצביעים על כך שהמשטר האיראני ביצע במהלך העשור האחרון פעולות סייבר נגד ממשלות וכן גופים מסחריים ומוסדות בארצות הברית, ישראל, ערב הסעודית, קטאר ומדינות נוספות.

משמרות המהפכה האיראנים הוא לרוב הכוח העיקרי מאחורי פעולות הסייבר הללו, שכן הוא זה שמגייס האקרים מחוץ לשרות הממשלתי לביצוע פעולות אלו.

דו"ח משרד החוץ האמריקני הדגיש כי המשטר האיראני מתמקד בדרך כלל ביעדים "רכים", כמו הגופים המסחריים הפגיעים ביותר, תשתיות קריטיות וארגונים לא ממשלתיים.

ورقة علمية: السيناريوهات الإسرائيلية في مواجهة البرنامج النووي الإيراني ... أ. د. وليد عبد الحي - مركز الزيتونة للدراسات

קרדיט לתמונה: אלזייתונה