דאגה ישראלית מ"מתנה" אמריקאית לאיראן

הוול סטריט ג'ורנל אמר, בדיווח ביום חמישי, כי גורמים רשמיים ישראלים דוחקים בממשלו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לא לסכם הסכם גרעין חלקי עם איראן, והזהיר כי זו תהיה "מתנה" לממשלת הקו הנוקשה בטהרן. .

העיתון " וול סטריט ג'ורנל " ציטט בכירים ישראלים שאמרו שהם "מאוד מודאגים" שוושינגטון סוללת את הדרך לכריתת הסכם המספק לאיראן הקלות חלקיות בסנקציות בתמורה להקפאה או השבתה של פעילותה הגרעינית.

"הסכם כזה יזיק ורק יועיל למשטר האיראני", הוסיפו הגורמים.

העיתון מצטט גורמים אמריקאים שאמרו שהם דנו בכמה רעיונות כיצד לשמור על האופציה הדיפלומטית למקרה שהממשלה האיראנית החדשה תסרב לחזור בקרוב להסכם הגרעין. אך יחד עם זאת, הם הדגישו כי לא הציגו עד כה הצעה או יוזמה חדשה בפני האיראנים.

על פי ה"וול סטריט ג'ורנל", דיפלומטים אמריקאים הגבירו את הדיונים שלהם עם מדינות אירופה ומדינות ידידותיות במזרח התיכון לגבי אופן ההתמודדות עם תכנית הגרעין המתקדמת של איראן. 

ואילו איראן שומרת את השיחות במצב המתנה בלבד, מאז בחירתו של הנשיא הקשוח החדש, אברהים ראיסי, ביוני האחרון.

אתר Axios אמר, לפני כשבוע, כי היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן, הציע לעמיתו הישראלי, אייל חולטה, את הרעיון של הסכם זמני עם איראן, כדי להרוויח יותר זמן במשא ומתן להשבת 2015. הסכם גרעין.

האתר האמריקני ייחס את הסיבה להצעת הסכם ביניים לעובדה שההתקדמות הגרעינית האדירה של איראן קירבה מאוד את טהרן לרמות העשרת האורניום הדרושות לייצור נשק גרעיני.

לפי מקורות אמריקאים, ההצעה כוללת שחרור של ארה"ב ובעלות בריתה כספים איראניים קפואים או פטורים מסנקציות על סחורות הומניטריות בתמורה לכך שאיראן תקפיא את העשרת האורניום.

חולטה אמר לסאליבן כי הוא מאמין שזה "לא רעיון טוב", כי ישראל מודאגת מכך שכל הסכם זמני יהפוך להסכם קבע שיאפשר לאיראן לשמור על התשתית הגרעינית ועל מלאי האורניום שלה, אמר גורם ישראלי לאתר האמריקני. 

الدول الخليجية واسرائيل يطالبون بان يشمل اي اتفاق جديد منظومة الصواريخ الايرانية وميليشيات طهران في المنطقة