ישראל מצמצמת את רשימת הרשאים לרכוש ממנה טכנולוגיות אבטחה אלקטרוניות

מסעודיה, האמירויות ומרוקו נשללה, בין יתר המדינות שהפרו את תנאי הרכישה, הזכות לקנות את תוכנת פגסוס הישראלית

עיתון "כלכליסט" הישראלי דיווח, ביום חמישי, כי ישראל צמצמה את רשימת המדינות שיכולות לקנות את טכנולוגיות אבטחת הסייבר שלה, עקב חששות לגבי שימוש לרעה בתוכנית פריצה שנמכרת על ידי הקבוצה הישראלית (NSO) המתמחה בפיתוח תוכנות ריגול.

העיתון, שלא חשף את מקורותיו, מסר כי מקסיקו, מרוקו, סעודיה ואיחוד האמירויות הן בין המדינות שייאסר עליהן מעתה לייבא טכנולוגיות אבטחת אינטרנט ישראליות. רשימת המדינות הזכאיות לרכוש טכנולוגיות אלו צומצמה ל-37 בלבד, ירידה מ-102.

משרד הביטחון הישראלי הגיב לדיווח ואמר כי הוא נוקט "צעדים מתאימים" כאשר תנאי השימוש המפורטים ברישיונות הייצוא שלו מופרים, אך הוא נמנע מלאשר כי כל רישיונות נשללו.

ישראל נמצאת בלחץ לבלום את יצוא תוכנות הריגול מאז יולי, לאחר שקבוצה של ארגוני חדשות בינלאומיים חשפה שתוכנת Pegasus של NSO Group שימשה לפריצת טלפונים של עיתונאים, פקידי ממשל ופעילי זכויות אדם במספר מדינות.

דיווחים אלו הניעו את ישראל לבחון מחדש את מדיניות היצוא של משרד הביטחון למוצרי אבטחה אלקטרוניים.

אמנסטי אינטרנשיונל ומעבדת האזרח באוניברסיטת טורונטו, החוקרת פעולות מעקב, מסרו כי מרוקו ואיחוד האמירויות, שנירמלו את יחסיהן עם ישראל בשנה שעברה, כמו גם סעודיה ומקסיקו, הן בין המדינות שבהן נקשרה תוכנת פגסוס למעקב פוליטי.

NSO הכחישה שהיא עברה איזושהי עבירה, ואמרה שהיא מוכרת את התוכנה שלה רק לממשלות ולסוכנויות אכיפת החוק ויש לה אמצעי הגנה למניעת שימוש לרעה בתוכנה.

בכירים אמריקאים הכניסו החודש את החברה לרשימה שחורה של חברות מסחריות המוכרות תוכנות ריגול לממשלות שנעשה בהן שימוש לרעה. החברה הביעה את מורת רוחה מההחלטה מכיוון שהטכנולוגיות שלה "תומכות באינטרסים ובמדיניות הביטחון הלאומי של ארה"ב על ידי הרחקת טרור ופשע".

NSO גם התמודדה עם תביעות משפטיות וביקורת מצד חברות טכנולוגיה גדולות שהאשימו אותה בכך שהיא מסכנת את לקוחותיהן לתקיפות פיראטיות. אפל הייתה החברה האחרונה שתבעה את NSO השבוע.

The Pegasus Project is a collaborative investigation that involves 17 media organizations in 10 countries coordinated by Forbidden Stories with support of Amnesty International’s Security Lab

קרדיט לתמונות: Forbidden Stories וחברת NSO