דיווח: סעודיה ניסתה למנוע את הסכם השת"פ בין ישראל, האמירויות וירדן

באתר " Axios " האמריקני דווח כי סעודיה ביקשה להפסיק את עסקת שיתוף הפעולה בייצור חשמל מאנרגיה סולארית והתפלת מים, שנחתמה ביום שני האחרון בין איחוד האמירויות, ישראל וירדן.

האתר ציטט שני בכירים ישראלים ומקור נוסף המכיר את המקרה, שאמרו כי "הממשלה הסעודית לחצה על איחוד האמירויות לסגת מעסקת ייצור חשמל סולארית גדולה עם ישראל וירדן".

שני הגורמים הישראלים אמרו כי הסעודים הופתעו כשאקסיוס פרסמה את הידיעה על העסקה הצפויה ביום רביעי שעבר.

שלושת המקורות ציינו כי בכירים סעודים כעסו מכיוון שהם חשו שהעסקה מערערת את תכניותיו של יורש העצר מוחמד בן סלמאן להוביל את האזור בנושא האקלים באמצעות יוזמת "המזרח התיכון הירוק".

האתר הוסיף כי איחוד האמירויות וישראל הצליחו לנהל משא ומתן על העסקה לאחר השלמת הסכמי איברהים בשנה שעברה, והוסיף כי היעדר היחסים הדיפלומטיים של הסעודים עם ישראל הוביל להדרתם.

האתר מצטט מקור שמכיר את השיחות שאמר כי בכירים סעודים ביקשו מעמיתיהם האמירתים לסגת מההסכם, והציעו להם עסקה חלופית שתדחק את ישראל לשוליים.

האתר הוסיף כי גורמים באמירויות הודיעו לשליח הנשיאותי המיוחד לענייני אקלים, שהשתתף בטקס החתימה על ההסכם, ולעמיתיהם הישראלים והירדנים, על הלחץ הסעודי, ודרשו לבצע שינויים פורמליים בתוכן ההסכם כדי לספק את הסעודים, ששאר החותמים לא התנגדו להם.

גורמים ישראלים אמרו כי החתימה על ההסכם נדחתה בכמה שעות, ביום שני, בשל ניסיונות סעודיה, אך בסופו של דבר היא התקיימה בשעות אחר הצהריים של אותו היום.

ארבעה בכירים ישראלים הקשורים ישירות לעסקה סירבו להגיב לאקסיוס "בשל רגישות הנושא". גם גורמים רשמיים באיחוד האמירויות סירבו להגיב, והשגרירות הסעודית בוושינגטון לא מסרה שום תגובה עד למועד פרסום המידע הזה, כך טוען אתר "אקסיוס".

ההסכם, שנחתם בדובאי, קובע כי ירדן תפעל להפקת חשמל מאנרגיה סולארית עבור ישראל, בעוד היא תעבוד בתמורה על התפלת מים לטובת ירדן הסובלת מבצורת מתמשכת.

איחוד האמירויות תממן שיתוף פעולה זה, בעוד שארצות הברית תמכה בחתימה על ההצהרה באמצעות נוכחותו של ג'ון קרי.

ההודעה נחתמה בתערוכת אקספו 2020 דובאי על ידי שרת האנרגיה הישראלית קארן אל-הראר ושר המים וההשקיה הירדני מוחמד אל-נג'אר, בנוכחות שליח האקלים האמריקני ג'ון קרי ושליח האקלים האמירתי, סולטן אל-ג'אבר, כך דיווחה סוכנות הידיעות של האמירויות.

הצדדים המעורבים בהסכם לא חשפו את עלות הפרויקט, אך בהצהרה משותפת נאמר כי תחנת הכוח הסולארית תספק 200 מגה וואט חשמל לישראל, בעוד שישראל תספק לירדן עד 200 מיליון קוב מים מדי שנה.

בשנה שעברה סיכמה ישראל הסכמי נורמליזציה עם ארבע מדינות ערביות: איחוד האמירויות, בחריין, סודן ומרוקו.

איחוד האמירויות הייתה מדינת המפרץ הראשונה והמדינה הערבית השלישית שחתמה על הסכם לנורמליזציה של היחסים עם ישראל אחרי ירדן (1994) ומצרים (1979).

איחוד האמירויות מובילה את מדינות המפרץ בתחום האנרגיה הסולארית, שכן היא בונה במשך שנים מתחמי ענק ותחנות במדבריות שלה להפקת חשמל מפאנלים סולאריים. 

تقرير: السعودية حاولت منع صفقة تعاون بين إسرائيل والإمارات والأردن - بوابة  دوت كوم