דיווח: וושינגטון הזהירה את ישראל מפני תקיפת מתקנים איראניים

שר הביטחון הישראלי בני גנץ התייחס ביום שני לדיווח של העיתון האמריקני "ניו יורק טיימס" שהצביע על כך שבכירים אמריקאים הזהירו את ישראל מפני הסכנות של תקיפת מתקני גרעין איראניים.

גנץ אמר, על פי מה שצוטט על ידי כתב רשת הטלביזיה האמריקאית – אלחורה: "אנחנו עורכים הערכות מצב בנושא האיראני ונמצאים בקשר רציף עם האמריקאים בנושא זה. ארה"ב היא ידידה גדולה של ישראל לאורך השנים, ואנו נעשה כל מאמץ למצוא את הדרך המתאימה להחלפת דעות ולנהל חילוקי דעות בכל פעם שהוא קורה."

ה"ניו יורק טיימס" ציטט גורמים "יודעי דבר" שאמרו כי גורמים רשמיים בוושינגטון הזהירו את הישראלים כי "התקפות חוזרות ונשנות על מתקני גרעין איראניים עשויות להיות טובות מבחינה טקטית, אבל בסופו של דבר הן לא מועילות" , אך גורמים ישראלים  דחו אזהרה זו, לפי העיתון, כי "קבלת" אזהרה זאת עלולה להוביל להאצת תכנית הגרעין של טהראן.

העיתון מסר כי איראן חידשה את פעילותה במהירות במתקנים שנפגעו מהפעולות שישראל ביצעה ,כביכול, ושדרגה את הצנטריפוגות כדי לאפשר העשרת אורניום מהירה יותר.

גורמים רשמיים בסוכנות לביטחון לאומי ומפקדת הסייבר האמריקאית אמרו כי טהראן שיפרה את ההגנה שלה מפני התקפות סייבר, מה שאומר שיהיה קשה לבצע התקפות בהצלחה כמו אלו שהיא חוותה בעבר.

איראן צפויה לחדש את המשא ומתן הגרעיני בסוף החודש, אך מנהלי המשא ומתן בשיחות הגרעין חוזרים הפעם והם "פסימיים יותר" ממה שהיו ביוני האחרון כאשר המשא ומתן הופסק, לפי תיאור ה"ניו יורק טיימס".

עלי באגרי, מנהל מו"מ הגרעין הראשי של איראן, אינו מתייחס לשיחות הקרובות כמו"מ על גרעין. "אין לנו את מה שנקרא המו"מ הגרעיני", אמר, והתייחס אליהם כאל "משא ומתן להסרת הסנקציות הלא חוקיות והבלתי אנושיות". כפי שהוא ניסח זאת.

מדיווח העיתון עולה כי הבית הלבן מנסה לבחון את האפשרות להגיע להסכם זמני שיאפשר הקפאת ייצור אורניום מועשר באיראן, בתמורה להקלה על כמה סנקציות שהוטלו על טהראן. 

עיתון טוען כי הדבר לא יפתור את הבעיה, אך עשוי להקנות זמן למשא ומתן, תוך מניעת איומים ישראלים להפציץ מתקנים איראניים.

שישה סבבים של משא ומתן עקיף כבר נערכו בין ארה"ב לאיראן, עם נוכחות של מעצמות בינלאומיות גדולות, מאפריל עד יוני, בעוד המושב ב-29 בנובמבר יהיה המשא ומתן הראשון תחת נשיא איראן החדש, איברהים ראיסי.

קרדיט לתמונה: https://www.alquds.co.uk/