מצרים חונכת את "שדרת הספינקסים" מימי הפרעונים בלוקסור

מצרים תחנוך ביום חמישי הקרוב בטקס ממלכתי חגיגי את "שדרת הספינקסים", דרך עתיקה מימי הפרעונים בלוקסור שעברה שחזור מקיף בשנים האחרונות, צעד נוסף בחיזוק המורשת ההיסטורית של המדינה בניסיון לעורר מחדש את התיירות.

השדרה, שנבנתה בזמן פרעה נכתנבו ה-1 מהשושלת ה-30 במאה הרביעית לפני הספירה ומוכרת בשם "דרך האיילים", משתרעת על פני 2,700 מטר בין המקדשים העתיקים של קרנאק ולוקסור, ולכל אורכה יש יותר מ-1,200 פסלי ספינקס עם ראש אנושי וראש איל שמייצג את האל אמון. הדרך שימשה את הפרעונים ואת כהני הדת ונערכו בה תהלוכות גדולות בחגים של מצרים העתיקה.

לאורך השנים, מרבית הפסלים נהרסו והחול כיסה את הדרך העתיקה. בשנת 1949, נחשפו הפסלים הראשונים ובהמשך איתרו הארכיאולוגים חלקים נרחבים של הדרך עם פסלים נוספים. בשנת 2006, הוחלט על פרויקט שיקום הדרך, אולם הפרויקט סבל מבעיות רבות בשל הפרות נהלי בנייה ובשל מהפכת "האביב הערבי" שהקפיאה אותו בשנת 2011. העבודות התחדשו רק לפני ארבע שנים וביום חמישי תיחנך השדרה בטקס מרשים בנוכחות הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי ואורחים רבים ממצרים ומהעולם.

לצד העבודות בשדרה, השלטון המצרי השקיע גם בשיקום התשתיות של לוקסור, שבדיוק לפני 24 שנה הייתה מוקד לאחד מפיגועי הטרור הקשים בתולדות המדינה כאשר מחבלים אסלאמים רצחו 62 בני אדם, מרביתם תיירים. הנשיא סיסי הורה להפוך את הטקס השבוע לכלי עבור עידוד התיירות למדינה והצגת "העוצמה הרכה" של מצרים, בדומה לטקס הענק שבו הועברו 22 מומיות של פרעונים למוזיאון החדש בקהיר באפריל האחרון.

 קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי   קרדיט לתמונה: https://misr.news/