בתמורה להגנה בינלאומית, רוסיה וסין מרוקנות את כלכלתה של איראן

רוסיה הצליחה להבטיח לעצמה את הנתח הגדול ביותר בפיתוח שדה הגז הענק גאלוס באיראן, צעד שעשוי להיות בעל השלכות כלכליות וגיאו-פוליטיות אדירות.

בכיר רוסי העריך שצעד זה היה האחרון בהבטחת השליטה הרוסית באספקת אנרגיה לשוק האירופי, בעוד שנראה שאיראן הפסידה כלכלית בעסקה זו, שרק תספק לה תמיכה גיאופוליטית במשטר האיראני וקצת כסף למשמרות המהפכה שלה.

שדה הגז הענק גאלוס באיראן:

קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות

האתר המתמחה בנושאי אנרגיה – Oil Brass דיווח, ממקורות המקורבים לעסקה, כי ההסכם ,שהושג בשבוע שעבר לפיתוח שדה הגז החדש של גאלוס, ששוה כמה טריליוני דולרים, יכניס לחברות רוסיות את הנתח הגדול ביותר ברווח  ואחריהן חברות סיניות, ורק אז מגיעות החברות האיראניות.

שדה גאלוס ממוקם באזור האירני של הים הכספי, ואיראן נהנית מריבונות מלאה עליו, ואמורות להגיע אליו השקעות פיננסיות נוספות בשווי מיליארדי דולרים ממוסדות פיננסיים בגרמניה, אוסטריה ואיטליה, כאשר אינדיקציות מצביעות על כך שהיקף עתודות הגז של גאלוס גדולות כעת ממה שחשבו בתחילה.

לדברי בכיר רוסי המעורב במשא ומתן על העסקה: "זאת הפעולה האחרונה שנדרשה לאבטחת השליטה בשוק האנרגיה האירופי".

אגני הים הכספי

באזור אגני הים הכספי, כולל שדות יבשתיים וימיים, יש עתודות של 48 מיליארד חביות נפט ו-292 טריליון רגל מעוקב של גז טבעי, שהן עתודות מוכחות וסבירות.

לפי האתר, בשנת 2019, רוסיה מילאה תפקיד מפתח במניפולציה של השינוי במעמד החוקי של אזור האגן הכספי, מה שאומר שחלקה של איראן מסך ההכנסות מכל אתר הים הכספי הצטמצם ב-50% ממה שהוחלט בהסכם שנחתם עם ברית המועצות בשנת -1921 בנוגע ל"זכויות הדיג" שתוקן ב-1924 כדי לכלול את "כל המשאבים שחולצו", ל-11.875 אחוז בלבד, לפני גילוי שדה גאלוס, והמשמעות היא שאיראן תפסיד לפחות הכנסות של 3.2 טריליון דולר ממכירת מוצרי אנרגיה, בהתחשב בהערכות האחרונות.

האתר ציין כי למרות שהחלוקה הזו נראית רע לאיראן, היא למעשה גרועה בהרבה, משתי סיבות עיקריות, לפי מקורות המקורבים לעסקה, ראשית ולמרות ש- KEPCO – Khazar Oil Company תהיה אחראית נומינלית לפעילות איראנית מוגבלת באתר גאלוס, אבל הניהול האמיתי מהצד האיראני יהיה בידי חברות הנפט הקשורות בקשר הדוק למשמרות המהפכה, אחת בשנגחאי והשנייה במקאו, והן בשליטתן המלאה.

משמרות המהפכה האיראנים – לפי מה שהאתר הזכיר – אמרו בסדרת דיונים פנימיים לאחרונה, כי התנאים החדשים של עסקת גאלוס, שהעמידו את האינטרסים הרוסיים והסיניים מעל האינטרסים של איראן, "הם המחיר שיש לנו לשלם עבור הגישה של איראן לטכנולוגיה וליכולת הייצור הנדרשת לתוכנית הטילים שלנו".

טרנס-נפט הרוסית העריכה, בשבועיים האחרונים, ששדה גאלוס לבדו יוכל לספק עד 72% מכל דרישות הגז הטבעי לגרמניה, אוסטריה ואיטליה בכל שנה במשך 20 השנים הבאות.

האתר ציין כי על מנת להשיג שליטה אפקטיבית על אספקת הגז האיראני החדשי, רוסיה הרגיעה את איראן במיוחד כי בנוסף לפעילויות הפיתוח והחיפושים שלה ומימון מסוים, היא תתמוך גם באינטרסים של איראן בנושא תוכנית פעולה מקיפה משותפת (הסכם הגרעין), ובנושאים נוספים באו"ם.