קריסת הלירה מאיימת על כלכלת טורקיה ועל מעמדו של ארדואן

כלכלת טורקיה נמצאת במשבר לאחר קריסת הלירה, ומשפיעה על רמת החיים במדינה שנהנתה משנים של צמיחה ומאיימת על אחיזתו של הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן בשלטון של כמעט שני עשורים.

ביום חמישי, הלירה עברה את יומה הגרוע ביותר מאז שיא משבר המטבע הטורקי ב-2018, כאשר היא צללה לרמה של 11.3 מול הדולר, כמו גם לרמות הנמוכות ביותר שלה מול האירו לאחר שהבנק המרכזי החליט לקצץ את שער הריבית.

צעד זה נחשב לבעל השלכות חמורות על כלכלת השוק המתעורר. עד 16:36 GMT, מחיר הלירה הגיע ל-11.06 מול הדולר.

הוול סטריט ג'ורנל אומר שהפיחות של 6% בלירה ושערי השפל החדשים הם פצע שנגרם על ידי ארדואן עצמו, שדחף להורדת הריבית כחלק מאסטרטגיה כלכלית לא שגרתית שלטענתו תעודד צמיחה.

הורדת הריבית ביום חמישי הייתה השלישית בתוך שלושה חודשים, ומגיעה לאחר שהנשיא פיטר שורה של פקידים בכירים שהתנגדו לחזון הכלכלי הלא שגרתי שלו.

אין הצדקה למהלך הזה. לא הייתה שום הצדקה להורדות הריבית שראינו עד כה השנה. "ארדואן מנהל את המדיניות המוניטרית בכוחות עצמו" אומר טים אש, מומחה לשווקים מתעוררים ב-BlueBay Asset Management, שצוטט ב"וול סטריט ג'ורנל" אומר.

כעת ,ארדואן, שעלה לשלטון כמועמד מעמד הביניים של טורקיה, מתמודד עם אתגר רציני לשלטונו מאז שהפך לראש ממשלה לראשונה ב-2003, אומר העיתון.

הלירה איבדה יותר משליש מערכה במהלך שמונת החודשים האחרונים, בשל חששות המשקיעים והחוסכים , ועם עליית האינפלציה המתקרבת ל-20%.

האינפלציה והשפעתה על השכר, והעלייה במחירי המוצרים הבסיסיים כמו מזון, תרופות ואנרגיה, שחקו את התמיכה בארדואן, ו"הרחיקו את הבוחרים שתמכו בו", כך טוען  הוול סטריט ג'ורנל.

إنفوجراف: الأحمر لون الاقتصاد التركي المفضل | تركيا الآن

קרדיט לתמונה: טורקיה אלאן

בשנים האחרונות, כלכלת טורקיה סוערת עקב ההפיכה הצבאית הכושלת של 2016, חוסר יציבות שנגרמה ממלחמות בעיראק ובסוריה השכנות וירידה בנפח התיירות במהלך המגיפה. אבל המהומה הנוכחית מהווה מערך סיכונים ייחודי עבור ארדואן.

"אנחנו חיים באסון. הכל יקר. המטבע שלנו נמחץ. הכסף שלנו איבד את כל ערכו", אמרה תושבת איסטנבול, עיישה קאיה, בת 60, לוול סטריט ג'ורנל.

לפי הסוקר הטורקי מטרופול, דירוג ההסכמה עם הנשיא ירד ל-38.9% באוקטובר, ירידה של 2.5 נקודות אחוז מהחודש הקודם.

ביום חמישי קראו מנהיגי האופוזיציה לבחירות מיידיות, על רקע המהומה הגוברת בכלכלה. הבחירות הבאות מתוכננות ל-2023.

סעיף 101 של החוקה הטורקית קובע כי כהונות הנשיאות מוגבלות לשתי כהונות שאינן ניתנות לחידוש, מה שאומר שארדואן אינו כשיר להתמודד שוב על הנשיאות בטורקיה, לאחר שנבחר פעמיים ב-2014 וב-2018.

אבל חלק מהאנליסטים טוענים כי הקדמת הבחירות, שארדואן יצטרך לבצע, עשויה למעשה לאפשר לבעל התפקיד לעקוף את האיסור.

סעיף 106 קובע כי במקרה של פירוק הפרלמנט ומעבר לקיום בחירות מוקדמות, כהונתו של הנשיא הנוכחי לא תיספר, והנשיא הנוכחי המכהן בכהונה שנייה יוכל להתמודד שוב.

ארדואן לא אמר אם הוא מתמודד.

מנהיג מפלגת העם הרפובליקנית באופוזיציה, כמאל קיליקדארוגלו, כתב בטוויטר: "האם לא תעצור את ארדואן! יש לקיים בחירות באופן מיידי".

יו"ר מפלגת "אלח'יר", מירל אקשנאר, אמרה כי ארדואן "בזבז את הכסף שלנו ואת המוניטין שלנו".

"אם הוא עושה את זה בכוונה, זו בגידה בוטה. אם זה נובע מחוסר יכולת אז ברור מה צריך לעשות… את הבושה הזו חייבים לעצור על ידי יציאה לבחירות בהקדם האפשרי".

انهيار الاقتصاد التركى - اليوم السابع

קרדיט לתמונה: יום7