ציר חדש של ארה"ב- מפרץ – אירופה להתמודדות בתכנית הגרעין האיראנית

סגן עוזר שר החוץ של ארה"ב לענייני המזרח הקרוב, דניאל בנעים, חשף כי יש כוונה להקים ציר חדש של ארה"ב- מפרץ – אירופה כדי לתת מענה לדאגות העולמיות לגבי תוכנית הגרעין של איראן ופעילותה האזורית.

בנעים אישר, בראיון בלעדי לאלחורה ביום שני, כי הסדר זה יידון במהלך הסיור שתערוך המשלחת האמריקנית בראשות רוברט מאלי, השוהה באזור, ושהוא יצטרף אליו בעצמו בעוד מספר ימים.

בנעים תיאר את קטאר כשותפה יוצאת דופן, והדגיש כי ארצות הברית תיקח בחשבון את בקשותיה להשיג מל"טים ומטוסים מסוג F-35.

הוא ציין כי מכירת מטוסי ה-F-35 לאמירויות מתקדמת, בעוד שכרגע מגיעים להבנות לגבי ערבויות הקשורות לעסקה זו.

הבכיר האמריקני אמר: "המסר שלנו יהיה שאנחנו באזור כדי להישאר, ויש לנו שותפויות חזקות ויציבות שנבנו במשך עשרות שנים, ואנחנו רוצים מאוד להמשיך אותן בעשורים הבאים".

בנעים ראה שהשותפויות הללו הוכחו בבירור במהלך המשבר באפגניסטן, ואמר: "המדינות באזור המפרץ הן שעמדו וסייעו לארה"ב בהתמודדות עם הבעיה הזו. זה היה חלק מהותי מהמערכת המבצעית שלנו בעוֹלָם."

"היה לנו משבר באזור אחד בדרום אסיה, וקטאר, איחוד האמירויות, כווית ועוד מספר מדינות הודיעו על נכונותן להשתמש באדמותיהן ובמקומות שחלקו עם הכוחות הצבאיים שלנו כדי להביא את האפגנים המגורשים", הוא הוסיף.

לדבריו, "ביחד ובעזרת שותפינו במפרץ הקמנו גשר אווירי היסטורי שפינה אלפי אנשים ויותר משישים אלף הובאו לקטאר בלבד. מה שראינו היה ביטוי מעשי של השותפות".

בנעים הדגיש כי לצבא ארה"ב "אין מתחרים ואין צבא אחר שיכול להתחרות בנו ואנחנו יכולים להיות בכל מקום ובכל זמן שאנחנו רוצים להיות", והוסיף, "אנחנו דינמיים ונוכחים מבחינת כוח. ותראו זאת כסוג של מסר חזק ועקבי" בדיאלוג .

הוא הדגיש כי התפקיד של ארה"ב באזור אינו מוגבל לכוחותיה, וציין כי ארה"ב מאמצת את דרך הדיפלומטיה כדי להקל על המתחים ולפתור חילוקי דעות. 

הדוגמאות הרשמיות של הדיפלומטיה של ארה"ב באזור, כולל: "1.4 מיליון אנשים שהגיעו מהמזרח התיכון כדי ללמוד בארה"ב, והם החלק העיקרי של הקישור שמחבר את המדינות שלנו, ודרך להביא השותפים שלנו יחד".

בנוסף הסכמים מפגישים מדינות שהיו מפולגות כדי שיוכלו לעבוד יחד איתנו על מנת להתמודד עם אותם איומים כקבוצה אחת יותר קוהרנטית מהעבר. כמו הסכמי איברהים והרחבת מעגל הנורמליזציה".

לדבריו, "יש לנו דרכים חדשות ויצירתיות להפגיש מדינות כדי לפתור בעיות, בין אם הן קשורות למים, אנרגיה, סובלנות ואפילו במקרים מסוימים נושאי הגנה. ולכלול את ישראל בתוך זה ולהביא עוד יכולות". 

"איפה שיש מנהיגים שמדברים וסוחרים ומחליפים דעות ומשלחות וחברות, יש יותר השקעה בשמירה על העניינים ובניסיון למצוא פתרונות משותפים. מבחינתי זה חל על שאר האזור בהנחה שטורקיה ואיחוד האמירויות יחפשו לשתף פעולה בנושאים רבים ואני חושב שזה יהיה טוב ליציבות האזור" – סיים הבכיר את דבריו.

Ruba ربى البلوي (@RubaNY12) / Twitter

קרדיט: רשתות חברתיות