מה קרה כשלוחמי צה"ל נפגשו עם המארינס?

ההזדמנות הקצרה שנוצרה כשיחידת העילית "51/5" של ארה"ב עברו ליד חופי הים התיכון נוצלה היטב, כשכוחות הקומנדו וזרוע היבשה נכנסו לתמונה ובנו שבועיים של אימונים מצפון לדרום

ינון שלום יתח ונועה דרגוצקי, מערכת אתר צה״ל | 13.11.2021

במשך כשבועיים ובכל רחבי הארץ, התקיים מפגש פסגה ייחודי בין גדוד מארינס שנמצא בהפלגה מהמזרח התיכון לארה"ב, לבין יחידות מיוחדות ולוחמי צה"ל. בשבוע הראשון התאמנו המארינס יחד עם ביסל"ח על סיוע אש, והשבוע התקיים אימון לוחמה בשטח אורבני עם לוחמי לוט"ר וכוח מגלן מעוצבת "האש".

"במהלך המסע של כוחות המארינס עלה צורך לשמור על כשירות הלוחמים", הסביר קצין האג"ם של בית הספר ללוט"ר, סרן ע', "לכן האימון הזה קרה בהתראה יחסית קצרה. רצינו לעבוד על לוחמה בשטח בנוי ומתאר אורבני, יחד עם כוחות רק"ם, חי"ר וסיוע אש של המארינס".

שיתוף הפעולה ארוך הטווח בין המארינס, הלוט"ר ומדינות אחרות כבר הוכיח את עצמו מספר פעמים בשנה האחרונה. הגדול ביניהם בתרגיל ה-hd, בו השתתפו מספר מדינות.
אומנם האימון נבנה יחסית במהירות, אך מערך ההכנות היה גדול ומפורט: "ביצענו מערכת בטיחותית מאוד קפדנית. הנהלים המחמירים ביותר הם אלו שהיו בתרגיל, וירדו ממש לפרטי פרטים".

"חפ"ק (חדר פיקוד קדמי) משותף של המארינס וצה"ל ניהל את התרגיל מרחוק. פירט סרן ע', "הוספנו 'שדכנים' – הפכנו בין התפקידים של לוחמי צה"ל למארינס כדי לשלב וללמוד אחד מהשני".

"הפתענו את החבר'ה של המארינס ביכולות", הוא מחייך, "עבדנו, יחד איתם, בצורה הכי מקצועית. ביצענו תרגולת מאוד דומה לשלהם – ולמדנו באופן הדדי לאורך כל הזמן".

"ראינו שגם הם פועלים אחרת", מוסיף קצין אג"ם לוט"ר, "אבל זה לאו דווקא משהו שהוא לטובה או לרעה. הפער לא גדול וגם עליו אפשר לגשר בעזרת מקצועית – המקצוע והלחימה זה מה שמשנה".

חוץ מתרגיל הלש"ב הגדול שהתקיים בצאלים בשבוע שעבר, הוקמו מפגשים ייעודיים בין כוחות רפואה, ניוד, הנדסה והפעלת אש מקבילים – בין עוצבת האש וכוחות קומנדו למארינס. "הם מביאים איתם נסיון מבצעי עשיר משנות הלחימה שלהם באפגניסטן, עיראק וזירות נוספות", מסביר רס"ן בוריס טישקו, קצין ההנדסה האוגדתי, "אבל מהצד השני, ההתעניינות התמקדה בעיקר בניסיון המבצעי שלנו יחד עם המקדם הטכנולוגי הגבוה של יחידות האוגדה והחדשנות בתחום הפעלת האש".

בנוסף לתרגיל, התקיימו שיחות המטה השנתיות בין צה״ל למטה המארינס. שיחות המטה והאימון היו בהובלת קצין חיל רגלים וצנחנים ראשי, תת-אלוף גיא לוי, במסגרתן נקבעה תוכנית העבודה המשותפת לשנת 2022.

לוחמי המארינס עתידים לעזוב רק ביום ראשון הקרוב, כיוון שצריכים להעמיס ציוד רב במטוסים – בחזרה לארצות הברית. בינתיים בצה"ל, כבר מסכמים: "כשתכננו את האימון, המארינס הכניסו את היעדים – והצלחנו לעמוד ברף שמירת הכשירות שלהם. זה היה אימון בסטנדרט מאוד גבוה – אבל כבר סיכמנו יחד עם הצבאות שמתחילים להתכונן לאימון הבא".

גם בעוצבת האש, כבר החלו לחשוב על המשך שיתופי הפעולה: "יש לנו המון יעדים משותפים שאנחנו רוצים להשיג, האימון ככל הנראה יהיה יותר נרחב ויכלול יותר ויותר יכולות – ההצלחה העיקרית היא הרגל בדלת וההבנה שאימון הדדי כזה טומן בחובו המון פוטנציאל".

"יזמנו להעמקת שיתוף הפעולה עם המארינס ולמדנו מהניסיון המבצעי שלהם – מתוך בקשה שלהם לעבוד עם יחידת קומנדו מצה"ל".

התמונות באדיבות דובר צה"ל