בורות חובקת עולם בכל הקשור בשואת היהודים באירופה

סקר חדש שבדק את המודעות של הבריטים לשואה מצא כי מחציתם לא יודעים כי מספר הנרצחים היהודים עמד על שישה מיליון קורבנות, אולם יותר משמונים אחוז מסכימים שנושא השואה חייב להיכלל בתוכנית הלימודים בבתי הספר.

על פי הסקר של ועידת התביעות שהתקיים בקרב 2,000 נשאלים בני 18 ומעלה ברחבי בריטניה בין 29 בספטמבר ל-17 באוקטובר, 89 אחוז אמרו כי הם שמעו על השואה וכ-75 אחוז ציינו כי הם יודעים שהשואה קשורה לרצח המוני של יהודים.

אולם מהממצאים עולה כי 52 אחוז לא ידעו כי מספר הקורבנות היהודים בשואה עמד על שישה מיליון בני אדם ו-22 אחוז אמרו כי הם מאמינים ששני מיליון יהודים או פחות נרצחו. על פי ועדת התביעות, גם במדינות האחרות שבהן התבצעו סקרים דומים – ארה"ב, צרפת, אוסטריה וקנדה – יותר ממחצית מהנשאלים לא ידעו את מספר הנרצחים היהודים.

32 אחוז מהנשאלים לא הצליחו לספק שם של אחד מ-40 אלף המחנות או הגטאות שהוקמו בזמן השואה, בהשוואה ל-45 אחוז בסקר דומה שהתקיים בארה"ב. מבין המחנות שהוזכרו, אושוויץ היה במקום הראשון עם 63 אחוז, אולם רק 14 ציינו את ברגן בלזן, עשרה אחוזים את דכאו ושישה אחוזים את טרבלניקה.

הסקר גם הראה כי 56 אחוז מאמינים שאירוע דומה לשואה עלול להתרחש שוב. 21 אחוז אמרו כי הם מסכימים שהעם היהודי עלול לעמוד בפני רצח עם נוסף לעומת 27 אחוז שהביעו עמדה ניטרלית ו-42 אחוז שלא הסכימו עם ההערכה. נתונים נוספים הראו כי 57 אחוז ציינו כי ה מסכימים שכיום אנשים מפגינים פחות אכפתיות כלפי נושא השואה מכפי שהם נהגו בשנים קודמות ו-65 אחוז אמרו כי הם מאמינים שיש עדיין אנטישמיות בבריטניה כיום.

לגבי הסוגיה של לימודי השואה, 83 אחוז מהנשאלים אמרו כי הם מאמינים שכל התלמידים צריכים ללמוד על הנושא בבתי הספר. 88 אחוז אמרו כי הם חושבים שחשוב להמשיך וללמד על השואה גם כדי למנוע אפשרות שהיא תתרחש שוב, ו-72 אחוז אמרו כי הממשלה צריכה לתת לבתי הספר יותר משאבים כדי ללמד על השואה.

"אנחנו מוטרדים מאד לראות את הפערים העצומים בידע לגבי השואה בסקר הזה", אמר נשיא ועידת התביעות, גדעון טיילור. "ועדיין, זה עוצמתי לראות רוב מוחלט של המשיבים בבריטניה אומרים שצריך ללמד על השואה בבתי הספר. בזה אנחנו צריכים למקד את האנרגיה שלנו. חינוך לא רק ימלא את הפערים בתודעת השואה, אלא גם יצור אזרחים טובים יותר ואמפתיים יותר".

Holocaust Knowledge and Awareness Study

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי    קרדיט לתמונה: https://www.claimscon.org/