מבזקי חדשות ליום 10-11-21. מתעדכן

*- אצלנו הדולר קורס ובטורקיה ממריא
בעוד השקל הולך ומתחזק מול המטבע האמריקאי בטורקיה המצב הפוך. היום איבדה הלירה כ-0.5% ונסחרה סביב 9.72 ל-1 דולר. אתמול לקראת סיום המסחר הלירה התחזקה נוכח הצהרות של הנשיא ארדואן כי יפעל לבטל חלק מהמיסים בכדי להקל על הצרכנים אבל נראה שההבטחות הללו עשו רושם קצר במיוחד. החשש בשווקים הוא שהלירה תצנח עד לסביבות 10 לעומת 1 דולר. הירידה בכוחה של הלירה נובעת ממדיניות הבנק המרכזי המושפע מארדואן וכן מסימני שאלה לגבי היציבות בטורקיה בייחוד נוכח הצהרות לוחמניות של הסולטן ביחס למה שמתרחש בסוריה.

ובתוך כך נוכח המצב נמשכת נהירת הטורקים לעבר הזהב בניסיון להגן על עצמם. גרם זהב נמכר במחיר שיא של 570 ל-1 גרם. במהלך החודש האחרון עלה מחיר הזהב בטורקיה בכ-12%.

*- הדאגה החדשה של א-סיסי
מצרים צלחה בצורה סבירה את משבר הקורונה עד כה, אולם עתה מונח לפתחי המשטר אתגר לא פשוט – עליית מחירי החיטה. שינויי האקלים והביקוש הגובר לחיטה הביאו לעליית מחירה בשוק העולמי ומצרים כיבואנית החיטה הגדולה בעולם מודאגת.

בשבוע שעבר הזמינה מצרים כ-180 אלף טון חיטה מרוסיה במחיר של למעלה מ-332 דולר ל-1 טון. מחיר זה גבוה ב-80 דולר מהצפי של מצרים בתקציב השנה הנוכחית. אם מצרים תייבא השנה את כמות החיטה שייבאה בשנה שעברה העלות תהיה גבוהה יותר בכ-1 מיליארד דולר לפחות, כך מעריכים מומחים. החיטה הוא נושא רגיש במצרים בשל מרכזיות הלחם בתפריט המקומי היומיומי של עשרות מיליוני צרכנים. לא סתם הלחם נקרא במצרים "עיש" כלומר חיים.

*- לא ייאמן…איראן מבריחה ציוד צבאי באמצעות נבחרת הכדורגל?
הגעת נבחרת הכדורגל של איראן למשחק בלבנון מעוררת חשש כי הדבר מנוצל להברחת ציוד צבאי אלקטרוני ואולי רחפנים. התמונות של השחקנים האיראנים בשדה התעופה כשכל אחד מהם דוחף מספר רב של מזוודות גדולות כפי שניתן לראות הוא שעורר את הפעילות ברשתות. חלק אף טען כי ניתן להבחין בסוג של מרכיב אלקטרוני ליד אחת המזוודות.

הפעיל הפוליטי ד"ר שאדי סראיא כתב כי נראה לו לפי כמויות המזוודות שמדובר בהברחה לטובת חיזבאללה. בלבנון ידוע כי מי ששולט בשדה התעופה בביירות הם אנשי חיזבאללה. מה שמוזר בסיפור הוא שנבחרת איראן צפויה לעזוב את ביירות כבר ביום חמישי לאחר המשחק ולכן כמות המזוודות נראית לא הגיונית לשהייה קצרה כזו יחסית.

*- הצבא הלבנוני ממשיך לקבץ נדבות
מצבו של צבא לבנון ממשיך להיות קשה נוכח המשבר הכלכלי החמור העובר על המדינה. אתמול קיבל הצבא תרומה של 70 טון מזון מקטר. זהו סיוע סמלי שלא יפתור את המצוקות אך נראה כי הוא משמעותי עבור החיילים בימים אלה.

במהלך הקיץ האחרון הזהיר מפקד הצבא ג'וזף עאון כי הצבא על סף התפוררות. משכורת חייל עומדת כיום על כ-45 דולר בחודש בעוד שלפני קריסת שער הלירה השכר החודשי הגיע לכ-600 דולר.

*- אילון מאסק, מאחוריך…
הניסיונות לפיתוח רכב חשמלי אינם פוסחים גם על מדינות המפרץ. סטארט אפ עומאני מתכנן להתחיל בייצור הרכב שלו לקראת סוף 2023. "מייס מוטורוס" הודיע על הרכב המתוכנן במהלך אקספו 2020 הנערך בימים אלה בדובאי לאחר שחתם על הסכם עם "קרן הטכנולוגיה של עומאן".

לפי מייסד מייס, חידר א-זאעבי, מומחים מחברות טסלה, פורשה ו-BMW כבר הביעו עניין בעיצוב של הרכב. הרכב שיכלול שני מושבים יוכל לנסוע למרחק של למעלה מ-500 ק"מ לאחר הטענתו. הרכב ייוצר מסיבי פחמן. לפי א-זאעבי ברכב ייעשה שימוש בטכנולוגיות שפותחו על ידי למבורגיני ופרארי. הוא העריך כי במשך חמש שנים, מייס תייצר כ-600 כלי רכב מתוצרתה.

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין         קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות