מכון מחקר טורקי: מטרות התרגיל האווירי- "הדגל הכחול" שאורגן ע"י ישראל

מכון מחקר טורקי הדגיש את חשיבות התמרונים האוויריים הבינלאומיים -"הדגל הכחול" ואת סוד העיתוי והמטרות שלהם במסגרת המידע שסופק על ידי מקורות פתוחים זרים.

תרגילים אלו, בהנחיית ישראל, נערכו בין התאריכים 17-28 באוקטובר 2021 בהשתתפות כוחות מארצות הברית, בריטניה, גרמניה, איטליה, צרפת, יוון, הודו ומשקיפים מאיחוד האמירויות.

ארצות הברית, בריטניה וישראל שיתפו בתרגיל את צי מטוסי F-35 שלהן, בעוד שצרפת שיתפה מטוסי רפאל, והודו שיתפה מטוסי מיראז' וגרמניה שיתפה מטוסי יורופייטר.

בנוסף, זאת הפעם הראשונה שבריטניה, צרפת והודו פרסו את ציי מטוסי הקרב שלהן בישראל מאז הקמתה.

המכון הטורקי לחשיבה אסטרטגית אמר במאמרו של החוקרר אליאס סובורגיצ'י: "התמרונים נועדו לחזק את שיתוף הפעולה האסטרטגי והבינלאומי, למידה ופיתוח מיומנויות ביצוע מבצעים אוויריים המורכבים מקבוצה של מטוסי קרב מהדור הרביעי והחמישי בסביבה מאתגרת".

התמרונים האוויריים תוארו כ-"המתקדמים והרחבים ביותר אי פעם".

בצטטו מקורות צבאיים, הוזכר במקורות הפתוחים כי נערכו תרגילים בהם שוגרו טילי אוויר-אוויר, אוויר-קרקע וקרקע-אוויר ממערכות הגנה אווירית, בנוסף לאימונים על טקטיקות וטכניקות לחימה בשטח אויב.

התמרונים נועדו להדביר את היעילות בשימוש במטוסי קרב מהדור הרביעי על ידי ניצול היכולות של ה- F-35, שהוא אחד ממטוסי הדור החמישי, באמצעות שיטות עבודה חדשות (כגון סנכרון העברת מידע בין מטוס הדור החמישי והרביעי ), לפי האנאליסט הטורקי.

עם זאת, מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, הביע את חשיבות התמרונים האמורים עבור ישראל.

לדבריו, "לתמרונים בינלאומיים אלו חשיבות אסטרטגית רבה עבור כוחות האוויר וההגנה הישראליים, כמו גם עבור מדינת ישראל, ומדינות נוספות חייבות להשתתף בשנים הקרובות".

והוסיף: ביום הראשון של התמרונים ביצעו ראשי חילות האוויר הישראליים והגרמנים טיסת ידידות במהלך טיסת מטוסי F-15, F-35 ויורופייטר מעל הכנסת (הפרלמנט הישראלי) בירושלים. ותמונות של מטוסים צבעוניים עם דגל גרמניה וישראל הוצגו לתקשורת.

כמו כן, הוענק ע"י שגריר גרמניה בישראל עיטור המדינה הגרמנית למפקד חיל האוויר הישראלי.

סקירה ודירוג

סובורגיג'י רואה בתמרונים המדוברים אירוע אסטרטגי מבחינת התזמון, המקום והיכולת.

אך יש לה גם ממד גיאופוליטי מבחינת מטרתו, התכנון והיישום, במיוחד מאחר שביצוע תמרונים צבאיים בינלאומיים כאלה מתבצע לאחר תכנון והכנה מוקדמת על מנת לשרת מטרה מדינית התואמת את האינטרסים המשותפים של המדינות שחתו על הסכמי שיתוף פעולה ביניהם

לדברי מפקד חיל האוויר הישראלי, התמרונים מטרתם לחזק את שיתוף הפעולה האסטרטגי בין המדינות הללו ולשמור על יציבות האזור.

אבל השאלה האמיתית היא: האם התמרונים האלה יכולים להיות צעד לקראת יצירת ברית חדשה? ואם התשובה היא כן, אזיי איזה איום מהוות בריתות אלו ? שואל האנאליסט.

הוא מוסיף: למעשה, ניתן לענות על כך בהסתכלות על מאבק הכוחות העולמי, במיוחד באזור המזרח התיכון הגדול שמרכזו במזרח הים התיכון.

השחקנים החשובים ביותר בתחום זה הם ארצות הברית וסין.

לפיכך, אין זה מפתיע שארה"ב מובילה את המדינות המשתתפות בתמרונים, במיוחד שיש לה קשרי שיתוף פעולה אסטרטגיים חזקים עם בריטניה וישראל.

קרדיט לתמונה: דובר צה"ל

הוא הוסיף: באשר לגרמניה, צרפת, איטליה ויוון, הן חברות באיחוד האירופי ובארגון האמנה הצפון-אטלנטית (נאט"ו).

הודו היא המדינה האסייתית היחידה שמשתתפת בתמרונים אלו למרות שאינה חברה בנאט"ו.

האמת היא שבהשתתפותה בתמרונים היא הראתה את דבקותה הברורה בציר המערבי בראשות ארצות הברית, אומר הכותב.

במילים אחרות, נראה שהודו בחרה סוף סוף בצד של המערב בראשות ארה"ב מול סין במאבק הכוחות העולמי.

לכן, כאשר מעריכים את התמרונים האוויריים שבמסגרת "הדגל הכחול" מנקודת המבט של מאבק הכוחות העולמי, ניתן לומר שזה היה צעד רציני בעל חשיבות גיאופוליטית שננקט במטרה להרכיב קואליציה של כוחות הרתעה נגד סין וגם רוסיה, לפי מה שרואה החוקר הטורקי.

והוסיף: מנקודת מבט ישראלית, ניתן לומר שיש גורמים שעודדו אותה לארח את התמרונים, שהם כדלקמן:

*- לישראל יש את התשתית הטקטית והטכנית הדרושה לביצוע התמרונים, והיא ממוקמת במיקום מרכזי וקרובה למדינות המשתתפות או לבסיסיהן הצבאיים מבחינת מיקומה הגיאוגרפי.

*- היא ממוקמת באמצע המזרח התיכון הגדול, אשר עדה למאבקי כוח עולמיים מזה זמן רב, ומספקת את הסביבה היבשתית והימית באזור ההכרחי לביצוע פעולות אוויריות.

*- הרצון להעביר מסר פוליטי ופסיכולוגי (שישראל היא הגשר החדש והמדינה שמהווה את המרכז הגיאופוליטי החדש המחבר את המערב עם אסיה ואסיה עם המערב) דרך ישראל בהתאם למטרה המדינית כך שיביא להעלאת קרנה של ישראל ברמה האזורית והעולמית בעצם תפקידה החדש.

החוקר כותב עוד כי למרות שישראל עדיין כובשת שטחים של הפלשתינים צעדי הנורמליזציה שעשו מדינות במפרץ איפשרו לישראל לסלול את דרכה לשינוי הגאופוליטי הזה.

כאן יש לשים לב לדבר חשוב, והוא שמצרים לא השתתפה בתמרונים אלו; אם היא הייתה משתתפת, היא הייתה מטילה צל על התפקיד החדש שישראל מנסה לקבל, לדברי החוקר.

לסיכום, לתמרוני האוויר הבינלאומיים – "הדגל הכחול" יש שלוש משמעויות חשובות:

*- הראשון הוא שהמערב, בראשות ארצות הברית, יכול שוב להיות בברית משותפת  נגד סין ורוסיה, למרות חילוקי הדעות ביניהן, ושהם יכולים לשכנע את הודו להילחם בשורותיהן.

המערב גם הראה רצון גיאופוליטי ליצור כוח הרתעה במזרח התיכון הגדול, שמרכזו במזרח הים התיכון.

*- השני הוא שהמערב עושה מאמצים לתת לגיטימציה לכיבוש הישראלי ודיכוי העם הפלסטיני.

הוא עושה זאת על ידי התעלמות מכל אלה ומנסה להעלות את מעמדה וחשיבותה של ישראל באזור על ידי מתן לה תפקיד מרכזי חדש.

*- השלישי: היא בונה את המערך החדש תוך יישום מדיניותה הפרו-ציונית ,העוינת את האיסלאם ואת המדינות והעמים של אזור המזרח התיכון (בהתחשב בכך שאין מדינה עם רוב מוסלמי מבין המדינות המשתתפות בתמרונים).

מה שאומר שהמבנה החדש הזה מאיים באופן ישיר ועקיף על האינטרסים והביטחון של האזור כולו, לפי הערכתו.

קרדיט לתמונה: אלאיסתקלאל