החזרה להסכם הגרעין: האם גורם הזמן לטובת טהרן? אנליסטים עונים

אף על פי שאיראן ממשיכה לנהל שיחות עם מעצמות המערב על הסכם הגרעין, היא הכפילה לאחרונה את מלאי האורניום המועשר שלה, כך לפי הארגון האיראני לאנרגיה אטומית.

איראן קיימה שיחות עם מעצמות המערב בווינה בסוף נובמבר, בניסיון לחזור להסכם הגרעין שנחתם עם 6 המעצמות הבינלאומיות ב-2015, שיאפשר הסרת סנקציות רבות שהוטלו עליה, בתמורה להגבלת פעילותה הגרעינית והבטחת המשך התוכנית שלה.

ההסכם, בעבר, קבע את התקרה לשיעור העשרת האורניום של איראן על 3.6 אחוזים, אך ארה"ב פרשה באופן חד צדדי מההסכם ב-2018 בעידן הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, שהטיל מחדש סנקציות כלכליות קשות על טהראן, ובתגובה לנסיגה זו , איראן החלה כשנה לאחר יציאת ארה"ב לפרוש בהדרגה מההתחייבויות הבסיסיות שלה במסגרת ההסכם.

נכון לתחילת 2021, איראן העלתה את רמת ההעשרה, ל-20 אחוזים בינואר, ומאוחר יותר ל-60 אחוזים באפריל.

האם מדובר בדחייה איראנית שנועדה להמשיך בתוכנית הגרעין שלה? 

גורם זמן לטובת טהרן!!!

האנליסט הפוליטי, עאמר אל-סבאילה, אמר בתגובה לשאלות מרשת טלביזיה אמריקאית ,  אל-חוררה,  כי "איראן יודעת היטב שדחיית הגעה לפתרון במהירות פירושה שהיא תמשיך לפתח את יכולותיה הגרעיניות".

"טהרן מודעת לחלוטין לחשיבות היציאה מהבידוד הבינלאומי, אך היא רוצה לשמור על נתיב הפיתוח והחיזוק של היכולות הגרעיניות שלה", הוסיף.

אל-סבאילה הסביר כי עד כה, "הקהילה הבינלאומית לא מצאה נוסחה או אסטרטגיה למנוע מאיראן להמשיך בתוכניות הגרעין שלה".

בכל הנוגע לשיחות הגרעין, א-סבאילה מעריך כי טהראן סבורה כי גורם הזמן משחק לטובתה שיאפשר לה  להיות בעמדה חזקה יותר, אם מבחינת משא ומתן ואם אפילו להמשך יישום סדר היום הגרעיני שלה.

ערבויות מהקהילה הבינלאומית 

האנליסט הפוליטי האיראני, חוסיין רוריאן ,אמר כי איראן רוצה "לחזור להסכם הגרעין של 2015, שכן היא תעמוד בהסכם בתמורה להסרה מוחלטת של הסנקציות".

הוא סבור שזה נורמלי "שאיראן תמשיך בתוכנית הגרעין שלה לאור אי-ציותה של ארה"ב ויציאתה מהסכם 2015", וכי עמידה בהסכם זה מחייבת את כל הצדדים, ולא ניתן לדרוש את החלתה על גורמים מסוימים ללא התחייבות הגורמים האחרים אליה.

רוריאן הדגיש כי איראן "לא מתמהמהת בשיחות הגרעין כדי להרוויח זמן בפיתוח תוכנית הגרעין שלה, במיוחד כשטהרן מבקשת להסיר את הסנקציות בהקדם האפשרי".

הוא ציין כי "טהרן לא רוצה להיות בת ערובה לבחירות בארה"ב, והיא רוצה ערבויות מהקהילה הבינלאומית שכולם יעמדו בהסכם הגרעין".

كاريكاتير الاتفاق النووي / حجاج

 

 

קרדיט: אלערבי 21