אנליסט: 3 יעדים להשגה של המשטר האיראני מחזרתה למו"מ על הגרעין

אנליסט פוליטי, המתמחה בענייני איראן, עלי רג'ב, אמר לרשת התקשורת האמריקאית – אל-חורה כי טהראן רוצה שהשיחות על הגרעין ישיגו 3 יעדים:

*- המטרה הראשונה – " שחרור כספים איראניים קפואים המוערכים בכ-10 מיליארד דולר, לאור ההידרדרות המצב וההאטה בכלכלה האיראנית, העלייה באינפלציה והירידה בהשקעות זרות במדינה".

*- "המטרה השנייה היא פוליטית, שכן טהראן מבקשת, באמצעות ממשל הנשלט על ידי בעלי קו נוקשה, להסיר את הסנקציות נגד מנהיגים ובכירים איראנים, בראשות מוג'טאבה חמינאי, בנו השני של המנהיג העליון האיראני עלי חמינאי, כמו גם את הסנקציות נגד הנשיא. איברהים ראיסי ומספר בכירים, אשר יהווה ניצחון מדיני לצוות המו"מ האיראני, בנוסף להסרת הסנקציות על מוסדות המנהיג העליון, בעיקר קרן אסטן קודס רדאווי, " آستان قدس رضوي",  והמטה המנהל להדרכת אימאמים, אשר הם שני מוסדות הנמצאים ישירות בשליטתו של חמינאי. הכספים של מוסדות אלה נאמדים ביותר מ-20 מיליארד דולר, לפי דו"חות מועצת ההתנגדות האיראנית. סוף 2019.

*- רג'אב הוסיף כי המטרה השלישית היא ביטחון צבאי, שכן איראן מבקשת, באמצעות משא ומתן, להימנע מפגיעה במתקנים גרעיניים צבאיים, לאור דיווחים מודיעיניים והצהרות של גורמים רשמיים בישראל על תקיפה צבאית באיראן אם היא תתקרב לנשק גרעיני.

לגבי המשא ומתן שיתקיים בווינה, רג'אב סבור כי לאיראן אין דרך להרוויח זמן, אלא לזכות במשא ומתן מה שיביא להארכת חיי המשטר, אשר נמצא כרגע במשבר גדול בביתו הוא  וליחסים מתוחים עם המדינות השכנות. .

הוא ציין כי "המצב הכלכלי האיראני הוא הגרוע ביותר, ואם יימשכו הסנקציות של ארה"ב, המצב הכלכלי הקשה הזה יסלים ועלול להתפתח לשלב של הפגנות פועלים ממגזרים שונים במדינה, מה שיביא לפיצוץ עממי שיחמיר עוד יותר את המצב הכלכלי, שלא לדבר על החשש מהתמוטטות משק האנרגיה".

רג'אב מאמין ש"הגעה להבנות אפשרית מאוד לאור ההצלחה המוקדמת יותר בהגעה להסכם", וכי "למרות נוכחותם של מכשולים וספקנים של גורמים, בעלי הקו הקשוח, באיראן לגבי כוונותיה של ארה"ב כלפי ההסכם, עצם הישיבה בשולחן המשא ומתן רצוי מאוד, כי כשלון ההסכם יאיים על הישרדות המשטר האיראני, טהראן זקוקה מאוד להסכם הגרעין.

עשרות שנים לאחר חתימת הסכם זה, האיראנים רואים במחלוקת סביב תוכנית הגרעין שלהם סוגיה פוליטית, שנולדה לא מהתנהגות בלתי הולמת של איראן או הפרות של המערכת הבינלאומית, אלא מעוינות בינם לבין ארצות הברית.

הניתוח של הוושינגטון פוסט מצביע על כך שיש לבחון את היסטוריית היחסים בין איראן למעצמות המערב כדי להבין מדוע טהראן ממשיכה לנקוט קו נוקשה במשא ומתן עם מעצמות המערב, ומדוע היא אינה רוצה להגביל את תוכנית הגרעין שלה.

אתרי הגרעין באיראן:

מתקני גרעין איראניים