ה-FBI "מורחת" חקירה נגד חשודים שהשתתפו במתקפת ה-11 לספטמבר

מאות מסמכים מסווגים שפורסמו על ידי הבולשת הפדרלית (FBI) מגלים כי הסוכנות סגרה לפני כחצי שנה את החקירה לגבי החשדות ששלושה אזרחים סעודים ששהו בארה"ב בשליחות דיפלומטית סייעו לשניים מהמחבלים שהשתתפו במתקפת הטרור של ה-11 בספטמבר.

חקירת הבולשת, שזכתה לכינוי "מבצע הדרן", התמקדה בשלושה אזרחים סעודים – הדיפלומטים פהאד אל-תומיירי ומוסעד אל-ג'ראח, ועומר אל-ביומי שנחשד כי שימש סוכן מודיעין סעודי. החשד היה כי השלושה סיפקו לשניים מהטרוריסטים – נוואף אל-חזמי וחאלד אל-מידח'אר – סיוע "בפעילויות יומיומית, כולל רכישת מקום מגורים וסיוע בהטמעה בדרום קליפורניה".

ב-11 בספטמבר, בדיוק ביום השנה העשרים למתקפת הטרור, נחשף מסמך מסווג שבו נכתב כי אזרח סעודי שעבד בעבר בקונסוליה בלוס אנג'לס סיפר לחוקרי הבולשת כי האישים הסעודים סייעו לשני המחבלים. עם זאת, מהמסמך עלה כי העדות לא סיפקה קביעות חד משמעיות לגבי מעורבות פעילה של הדיפלומטים בהיערכות לפיגועים.

על פי מאות המסמכים החדשים, שפורסמו ביממה האחרונה על פני הנחייתו של הנשיא ג'ו ביידן, החקירה המקיפה לא הציגה מספיק ראיות שיוכלו לאפשר הגשת כתב אישום נגד שלושת הסעודים. תיקי החקירה אף נבחנו מחדש במהלך 2019 ו-2020 במטרה "לזהות רמזים והזדמנויות שפוספסו או לחקור פעולות שעשויות היו לקדם את החקירה" ואף בוצעו ראיונות מחודשים, אולם בסוף מאי השנה הוחלט על סגירת החקירה.

"אחרי קרוב לעשרים שנה אחרי ההתקפה, הבולשת לא זיהתה קבוצות או אישים נוספים שהיו אחראים להתקפה מלבד מי שהואשמו עד כה בהתאם למסקנה הסופית של ועדת החקירה של ה-11 בספטמבר", נכתב במסמך שהכריז על תום החקירה. עם זאת, הסוכנות והתביעה הפדרלית הסכימו כי החקירה תיפתח מחדש אם יתגלה מידע משמעותי חדש.

הסוכנים אף ציינו כי באל-קאעידה נשמר מידור סביב התפקידים בהוצאה לפועל של הפיגועים הגדולים של הארגון וכי התוכניות "לא נמסרו מראש לאחרים מחשש להדלפה". "בהקשר של פיגועי ה-11 בספטמבר, החוטפים ידעו שזו משימת התאבדות, אבל הם לא ידעו מה אופיו של המבצע עד זמן קצר לפני ההתקפה בשל סיבות מבצעיות ואבטחתיות", נאמר במזכר.

New York September 11: David Halberstam, David Halberstam: 9781576871300:  Amazon.com: Books

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי    קרדיט לתמונה: אמאזון