ראש המודיעין,"ידו הימנית של א-סיסי", חושף את תנאי הסכם ארוך טווח בעזה

ראש המודיעין המצרי, עבאס כאמל, אמר לאתר האמריקני ( Axios ) כי מצרים מנסה להגיע להסכמה על הפסקת אש ברצועת עזה, לאפשר סיוע הומניטרי ושיקום, ולהחליף שבויים בין ישראל לחמאס – כך מדווח אתר החדשות האמריקאי בשפה הערבית – אלחורה.

אתר אקסיוס טוען שניהל את השיחה הקצרה עם קאמל, שממעט לדבר בפומבי, בשולי פסגת האקלים COP26 בגלזגו, כשיצא מחדר הישיבות לעשן סיגריה.

"הפגישה הזו הייתה יוצאת דופן, עם אדם שהוא לא רק ראש המודיעין, אלא גם יד ימינו של הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי", טוען אתר אקסיוס.

עיתונאי אקסיוס, ברק רביד, אומר שהוא הציג את עצמו ואת עמיתו ,נדב אייל, ככתבים ישראלים, אבל כאמל לא התנגד לראיון.

לדברי רפיד, כאמל הביע את שביעות רצונו מהמצב הנוכחי של יחסי מצרים וישראל ואמר כי פגישתו של סיסי, באמצע ספטמבר, עם ראש ממשלת ישראל נפתלי בנט, בשארם א-שייח', "הייתה טובה במיוחד".

ראש המודיעין אמר כי בנט ייצג שינוי גדול מקודמו, בנימין נתניהו, "שגם לו יש מערכת יחסים קרובה עם סיסי", אמר.

כאמל הדגיש כי למרות שממשלת ישראל הנוכחית מורכבת מכמה מפלגות בעלות דעות שונות, המצרים מקווים שהיא תישאר יציבה ומאמינים שיוכלו לעבוד איתה בשיתוף פעולה.

כאמל הוסיף כי מצרים מדברת מדי יום עם הישראלים והפלסטינים בכמה נושאים, כולל הפסקת אש ארוכת טווח, שהיא אפשרית, בעזה.

הוא הדגיש כי עסקה כזו תכלול חילופי שבויים בין ישראל לחמאס, דבר שמצרים פועלת למענו "יומם ולילה", כלשונו.

כאמל הבהיר כי עסקה כזו חייבת להתחיל בשחרור אסירים פלסטינים קשישים, ונשים ונערות פלסטיניות מבתי הכלא הישראליים. כמו כן, היא תצטרך לטפל בהחזרת גופותיהם של שני חיילים ישראלים ושחרור אזרחים ישראלים המוחזקים על ידי חמאס בעזה.

כאמל הוסיף כי עסקה פוטנציאלית זו תכלול גם צעדים כלכליים והומניטריים נוספים לאוכלוסייה האזרחית ומעין חזרה של הרשות הפלסטינית לעזה, גם אם היא סמלית בלבד.

לדברי כאמל, מצרים רוצה לראות את ממשלת ישראל החדשה וההנהגה הפלסטינית ברמאללה פותחות בדיאלוג מדיני כלשהו, ​​וציין כי הוא יבקר בישראל בהמשך החודש לשיחות עם בנט ובכירים נוספים. 

קרבות פרצו ב-10 במאי, ונמשכו 11 ימים בין ישראל לחמאס, על רקע זעם פלסטיני בעקבות פשיטות של משטרת ישראל בסביבת מתחם מסגד אל-אקצא בירושלים, והתכנון לגרש פלסטינים משכונת שייח' ג'ראח שבירושלים לטובת אזרחים יהודים.

באותה תקופה מילאה מצרים תפקיד מרכזי בהפסקת האש בין שני הצדדים, שנראתה כחלק מהמאמצים של קהיר להדגיש את חשיבות תפקידה בתיווך בין ישראל לחמאס, ולהחיות את תהליך השלום התקוע בין ישראל לפלסטינים.

כמאל וא-סיסי:

من هو عباس كامل مدير المخابرات العامة المصرية الجديد؟ - YouTube

קרדיט לתמונות: הרשתות החברתיות ורשת RT